Om de afstanden te overbruggen en maximaal gebruik te maken van de tijd, gaan veel bedrijven tegenwoordig over tot het doen van telemarketing activiteiten bij het benaderen van leads. Om een grotere afzetmarkt te verkrijgen, overweegt men soms om ook over de grens deze activiteiten te gaan uitvoeren. Indien men dit wil gaan doen richting Frankrijk, dan moeten een aantal punten goed in ogenschouw genomen worden, om goed beslagen ten ijs te komen.

Verschillen in zakelijke cultuur

Hoewel Frankrijk voor ons Nederlanders dichtbij gelegen is, en wij er regelmatig komen of doorheen rijden, zijn velen van ons niet (goed) op de hoogte van de verschillen die er met name in de zakelijke cultuur zijn. Al eerder schreven wij over hoe belangrijk lokalisatie is voor bedrijven. Niet rekening houden met culturele verschillen en vertaalfouten maken kan soms verstrekkende commerciële gevolgen hebben. Een paar tips:

1 – Ten eerste is het zeer belangrijk dat u het telefoongesprek in de Franse taal voert. U wilt gaan ondernemen in Franrijk en bent derhalve ‘te gast’ in het land. De Fransman wordt dan ook graag aangesproken in zijn / haar moedertaal.
2 – Tijdens het uitvoeren van telemarketing activiteiten moet er rekening mee gehouden worden dat de Fransen tussen 12u en 14u ruim de tijd nemen om te gaan lunchen. Men is dan telefonisch niet of moeilijk bereikbaar.

3021283568_fae10cc8de_z
   Hou bij telemarketingactiviteiten in Frankrijk altijd rekening met de zakelijke cultuur

Overlegstructuur

In Frankrijk heerst nog een echte overlegstructuur en is er sprake van een sterke hiërarchie. Dit heeft tot gevolg dat de beslissingsbevoegdheid vaak wat hoger in de organisatie gelegen is en dat beslissingsprocessen tijdrovend kunnen zijn. Daardoor kunnen telemarketing activiteiten richting Frankrijk beter niet gericht zijn op de directe verkoop, maar is het beter om de nadruk te leggen op een eerste oriëntatie / kennismaking van de betreffende lead. In een volgend stadium kan dan, middels een afspraak ter plaatse, een passend gevolg hieraan gegeven worden.

Wees hoffelijk en beleefd

Bij het starten van het gesprek is het belangrijk om hoffelijk en beleefd te zijn en even goed te vragen of het moment gelegen komt voor uw gesprekspartner. Op die manier verdient u het respect en zal uw gesprekspartner eerder genegen zijn om mee te werken. Zoals hierboven reeds aangehaald, is het belangrijk dat u tijdens het gesprek niet teveel de focus te leggen op de verkoop van uw product of dienst. Dit zal irritatie opwekken en bovendien zal uw gesprekspartner waarschijnlijk niet in de mogelijkheid zijn om beslissingen hierover te nemen. Zeker indien u een complex product of dienst aanbiedt, dat de nodige uitleg behoeft, is het beter om het gesprek oriënterend te houden.

Telemarketingactiviteiten

Eén van de competenties van Fr Assistance is het aanbieden van telemarketing activiteiten en telefonische lead benadering richting Frankrijk. Doordat Fr Assistance een uitstekende kennis heeft van de (zakelijke) cultuurverschillen tussen beide landen, en bovendien werkt met een netwerk aan gekwalificeerde Franse vertalers (in woord en geschrift), kunnen zij u hierbij uitstekend van dienst zijn.

Meer informatie?

Een website of boek perfect vertaald of geredigeerd?
Onze projectmanagers kunnen je vrijblijvend alles vertellen over hoe wij voor de beste vertalingen zorgen

Contacteer ons