Share

AdWords is een advertentieprogramma dat bedrijven de mogelijkheid geeft te bieden voor een positie tussen de betaalde zoekresultaten van Google. Deze staan boven of naast de niet-betaalde of organische zoekresultaten. Je kan bieden op bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor jouw advertentie. Google AdWords werkt met CPC, oftewel: “Cost Per Click”.

Dit houdt in dat je alleen betaalt (het bedrag van je bod op een bepaald zoekwoord) als iemand daadwerkelijk op jouw advertentie klikt en door wordt verwezen naar jouw landingspagina. Deze kosten zijn moeilijk van tevoren in te schatten. De tarieven beginnen namelijk bij één cent per klik maar kunnen oplopen tot enkele euro’s per klik als jouw bedrijf zich in een marktsegment bevindt waar er veel gebruik wordt gemaakt van deze vorm van adverteren. Ook kun je een limiet per maand instellen van wat je uitgeeft aan Google AdWords. Dit om hoge kosten te vermijden wanneer jouw advertentie opeens erg veel traffic genereert.

Hoe belangrijk is AdWords?

Google AdWords is een goede manier om prospects uit je doelgroep te bereiken die al geïnteresseerd zijn. Zoekmachines behoren namelijk tot een van de belangrijkste succesfactoren van een website. Daarnaast zijn goede landingspagina’s essentieel, de AdWords-campagne is namelijk afhankelijk van de inhoud hiervan. Mensen moeten de informatie krijgen waar ze ook daadwerkelijk naar op zoek zijn. Dit betekent dat de landingspagina geheel gerelateerd moet zijn aan de advertentie. Kortom, Google AdWords is een goed middel om meer traffic te genereren. Maar dit doe je niet zomaar even. AdWords is namelijk bijna een studie op zich. Zo moet een AdWords campagne beschikken over goede zoekwoorden, landingspagina’s en een duidelijke en overzichtelijke structuur. Ook moet het continue worden bijgesteld. Een hoop werk, maar het is zeker de moeite waard.

Share