Praten over geld met je klanten is veelal best oncomfortabel, zeker wanneer je hogere tarieven wilt bespreken. Echter, door de inflatie is dit iets waar veel bedrijven niet onderuit komen. Om je bij deze ongemakkelijke gesprekken te helpen, hebben we enkele tips voor je, waarmee jij als ZZP-er goed met de inflatie kunt omgaan en je tarieven bespreekbaar kan maken.

Op het moment van schrijven is de inflatie in Nederland op het hoogste niveau in 24 jaar: 5,6%. Volgens allerlei organisaties komt dit met name door de stijgende energieprijzen, maar we weten allemaal dat de prijzen van vrijwel alles in het afgelopen jaar behoorlijk zijn gestegen. Denk maar eens aan je boodschappen en het tanken voor je auto.

Voor veel bedrijven, en dus ook zelfstandigen, betekent dit dat deze stijgingen doorberekend moeten worden in de tarieven en dit moet vervolgens dus aan de klanten verteld worden. Zo weet je zeker dat als ZZP-er of klein bedrijf je werk zijn waarde blijft houden.

 

Zo ga je om met inflatie

Bepaal de prijsstijging die je moet doorvoeren. Gezien de huidige inflatie is een stijging tussen de 5 en 10% het meest realistisch. Houd het altijd realistisch en verhoog niet in één keer de tarieven met 25%.

Overval je klanten niet teveel en geef ze een paar maanden overbruggingstermijn. Het is erg netjes om niet een berichtje te sturen dat de tarieven morgen omhoog gaan door de inflatie. Je wilt je klanten minstens 2 of 3 maanden geven voordat de wijzingen ingaan. Dit biedt een klant zelf ook de mogelijkheden om het budget eventueel aan te passen en op zijn of haar beurt wijzigingen door te voeren.

Schrijf een goede brief waarin je de klant meeneemt in het proces. Je kunt in je brief met data aantonen wat de situatie in jouw regio is en hoe jij hier mee om moet gaan. Bied nooit je excuses aan, maar focus juist op alle voordelen waarvan zij genieten door de samenwerking met jou als professional. Je kunt vaste klanten ook een speciale korting geven wanneer ze besluiten om afname van je diensten te verlengen. Dit geeft toch een beetje een goed gevoel bij het brengen van een “slechte” boodschap.

Tip: Wanneer je buitenlandse klanten hebt, is het extra belangrijk om een perfecte brief te schrijven. Textcase helpt je hier graag mee. Onze vertalers kunnen je helpen om een brief te maken die aansluit bij culturele verschillen, zodat jouw boodschap zo goed mogelijk op je klant aansluit.

Houd rekening met commentaar. Het verhogen van tarieven is natuurlijk niet altijd leuk en je kunt er maar beter rekening mee houden dat een of enkele klanten niet direct akkoord gaan met je prijswijzigingen. Het is belangrijk om jezelf voor te blijven houden dat je belangrijk werk doet en dat je klant dus veel voordeel heeft met de samenwerking. Wanneer je dit goed kunt overbrengen, zal je klant eerder akkoord gaan.

Er zijn altijd klanten die uiteindelijk daadwerkelijk niet akkoord gaan met je tariefswijzigingen. Dit is jammer, maar veelal niet te voorkomen. Maak hier geen groot probleem van en laat deze klanten gaan. Je kunt immers niet werken voor een bedrag wat niet rendabel is door de huidige inflatie. Als je goed bent in je werk, zal je zeker nieuwe klanten vinden.

Verwacht je vaker je tarieven te moeten aanpassen door inflatie, of andere redenen? Dan is het handig om een vast moment per jaar te prikken wanneer je dit kenbaar maakt aan je klanten. Veelal zijn januari of juni/juli goede momenten om prijsaanpassingen te communiceren.

 

Conclusie

Als ZZP-er of klein bedrijf kan omgaan met inflatie een lastig punt zijn. Je wilt het liefst geen gedoe met je klanten, maar toch ontkom je er niet aan om mee te gaan in de stijging van de prijs van levensonderhoud.

Onthoud altijd dat je van meerwaarde bent voor je klanten en dat je goed werk levert. Dit maakt het aanpassen van de tarieven iets minder moeilijk. Klanten zijn immers meestal prima bereid om wat meer te betalen voor een goede professional die hun ontzorgt.

Ook bij internationale klanten is dit van toepassing. Zorg ervoor dat je op een goede manier communiceert wat er verandert en ook internationale klanten zullen in de meeste gevallen akkoord gaan. Textcase helpt je graag op weg om de communicatie met het buitenland zo professioneel en goed mogelijk op te stellen. Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op.