Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen; een Google Bedrijfsprofiel is een enorm handig hulpmiddel voor elk bedrijf. De impact van een goed profiel op je zakelijke succes wordt door velen onderschat en daarom geven wij je vandaag 5 tips om je Google Bedrijfsprofiel te verbeteren. Met deze tips maak je een sprong in je zakelijke mogelijkheden.

Google Bedrijfsprofiel was voorheen Google Mijn Bedrijf en het is een krachtige manier van Google om, zoals de naam al zegt, een profiel voor je bedrijf op te zetten. Google heeft wereldwijd een marktaandeel van 92% als het gaat om zoekmachines. Als je profiel dus goed naar voren komt in de zoekresultaten, is het niet moeilijk om te begrijpen wat de impact van een goed Google Bedrijfsprofiel kan zijn.

Tel hierbij op dat een goed bedrijfsprofiel als een van de meest belangrijke factoren geldt voor een hoge notering in de zoekresultaten. Wanneer je dus geen, of een slecht opgesteld bedrijfsprofiel hebt, mis je veel bezoekers en dus veel potentiele omzet en leads.

Met onze 5 tips om je Google Bedrijfsprofiel te verbeteren, zal je merken dat je beter vindbaar wordt en dus meer traffic naar je website gaat leiden.

 

Allereerst moet je natuurlijk een Google Bedrijfsprofiel claimen. Je kunt dit doen op de Business pagina van Google.

 

Tip 1. Vul je profiel zo compleet mogelijk in.

Er zijn een aantal dingen die potentiële klanten van je bedrijf willen weten. Denk aan de naam van je bedrijf, de locatie en contactgegevens. Het is slim om je Google Bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk in te vullen, om de bezoeker van je profiel een goede indruk te geven van wat je aanbiedt en wat ze kunnen verwachten. Google matcht de locatie en contactgegevens met de informatie van je website, dus zorg ervoor dat dit allemaal overeen komt. Als je dit hebt gedaan, zien mensen direct je bedrijf terugkomen in de zoekresultaten voor een bepaalde regio.

Vul ook andere informatie in bij je profiel, zoals je diensten, een stukje met informatie over je bedrijf en of je fysieke locatie goede parkeermogelijkheden biedt en of mensen met een rolstoel het pand in kunnen. Allemaal informatie die direct in het oog springt en klanten over de streep kunnen trekken om bij jou langs te komen.

 

Leestip: Wat is het optimale Google Ads budget?

 

Tip 2. Gebruik de Posts functie

De posts functie van een Google Bedrijfsprofiel zijn vergelijkbaar met die van Facebook. Je kunt kiezen uit 4 verschillende categorieën en daar een post plaatsen van rond de 300 woorden met een afbeelding. Deze posts zijn dus korte blogposts die direct opvallen in de zoekresultaten bij je profiel. Heb je dus een boeiend verhaal geschreven op je website, of een van je social media kanalen, kopieer deze dan en plaats hem ook op je profiel. Zo zien meer mensen waar je mee bezig bent en trek je dus meer bezoekers. Uiteraard helpen deze posts ook weer zelf mee met de vindbaarheid van jouw profiel.

 

Tip 3. Gebruik, indien van toepassing, de producten functie.

Het lijkt heel voor de hand liggend, maar toch zijn er veel winkels die geen gebruik maken van de Producten optie in hun Google Bedrijfsprofiel. Dit is een gemiste kans, want je kunt bezoekers en potentiële klanten met 1 druk op de knop naar je webshop halen door ze je producten te laten zien in je bedrijfsprofiel.

 

Tip 4. Plaats zoveel mogelijk relevante foto’s.

Mensen zien tegenwoordig graag wat bij je bedrijf gebeurt en willen dus graag foto’s kunnen bekijken. Het is daarom slim om in je Google Bedrijfsprofiel zoveel mogelijk relevante foto’s te plaatsen. Google biedt zelf al diverse categorieën, zoals van de buitenkant van je bedrijf, van je interieur, over eten en drinken, een 360 graden optie en van eten en drinken.

Beeldmateriaal is uitermate geschikt om potentiele klanten over te halen om de volgende stap te nemen. Laat dus je mooiste foto’s zien in je bedrijfsprofiel voor extra aandacht en extra leads.

 

Leestip: zo val je als ZZP-er op met je profiel

 

Tip 5. Reageer op berichten en reviews

Klantvriendelijkheid staat bij veel klanten heel hoog in het vaandel. Het is daardoor heel belangrijk om altijd zo snel mogelijk – en zo netjes mogelijk te reageren op berichten en reviews. Dit toont je betrokkenheid en dat je om de mening van je klanten geeft.

Helaas kan iedereen zomaar een review plaatsen op je Google Bedrijfsprofiel. Het kan dus voorkomen dat mensen die nooit bij je zijn geweest, je toch een lage review geven. Naast dat je Google kunt vragen om dergelijke reviews te verwijderen (wat niet altijd gehonoreerd wordt), is het altijd belangrijk om snel en netjes hierop te reageren. Zo kunnen andere bezoekers het verhaal achter de review van twee kanten horen en sta je er dus niet direct slecht op.

Ook is het goed om op positieve reviews te reageren met een bedankje. Zo bindt je klanten en is de kans groter dat ze terugkomen.

 

We hopen dat iedereen iets heeft aan onze 5 tips om je Google Bedrijfsprofiel te verbeteren.

Wat vind jij de beste tip? Hebben we nog dingen gemist die wel belangrijk zijn?