Google Ads is een fantastische tool om je bedrijf, producten of diensten te promoten in de zoekresultaten van Google. Veel bedrijven die met Google Ads willen werken, vragen ons wat het optimale budget is om mee te adverteren. Uiteraard kunnen wij niet in de portemonnee van klanten kijken, maar we kunnen ze wel helpen met een aantal belangrijke punten, om zelf tot het optimale budget te komen. Vandaag gaan we hier op in.

 

Maak de Google Ads resultaten zichtbaar

Je kunt het niet over budget hebben als je niet weet wat de resultaten van je campagnes zijn. Het is dus eerst zaak om de resultaten goed zichtbaar te maken. Op deze manier weet je wat je campagne je aan daadwerkelijke conversies oplevert.

Conversies zijn alle behaalde doelen op jouw website. Afhankelijk van je bedrijf, kan dat een verkoop zijn, maar ook een registratie of iemand die je contactformulier invult. Het is bij elke campagne belangrijk om vooraf deze doelen helder te hebben. Anders kun je immers niet weten wanneer je succes hebt.

Door middel van Google Tag Manager kun je op een goede manier de conversiedoelen bijhouden en meten. Dit maakt het makkelijker om te zien of je dus succesvol bent.

 

ROAS

ROAS, of Return On Ads Spend is een van de belangrijkste factoren om op te letten wanneer je een Google Ads campagne opzet. Het geeft weer hoeveel euro je terugkrijgt uit je campagne, voor elke euro die je erin stopt. Met een rekensom kun je zelf bepalen wat de ROAS van jouw campagne is.

ROAS = (Totale conversiewaarde – Totale advertentiekosten) / Totale advertentiekosten.

Stel je krijgt 50 bestellingen (conversies) binnen gekregen, met een totale waarde van 2500 euro. Als je dan 100 euro hebt geïnvesteerd in je advertentie, is de ROAS dus (5000 – 100)/100 = 49. Dit betekent dus dat voor elke euro die je in Google Ads hebt gestopt, heb je 49 euro verdiend. Niet gek!

Leestip: 7 redenen waarom je Google advertenties niet zichtbaar zijn

 

Slim starten met Google Ads

Wanneer je voor het eerst een Google Ads campagne start, dan is het logisch dat je niet direct duizenden euro’s wilt gebruiken. Het is belangrijk om een goed beeld te krijgen van je doelgroep, de juiste zoektermen en hoe je een goede advertentie bouwt. Het is het meest handig om hier wat mee te oefenen, met een beperkt budget. Zo krijg je een goede feeling voor wat wel werkt, maar ook wat niet goed is.

Het is ook belangrijk om goed te kijken naar je website zelf, voor je start met adverteren. Bedenk wat je doel is en of dit voor een klant aantrekkelijk wordt gemaakt. Optimaliseer je website waar nodig, om een zo hoog mogelijke conversie te realiseren. Vaak betekent dit dat je een aparte landingspagina moet maken, die puur gericht is op het verleiden van bezoekers en het realiseren van de doelen.

Wanneer je advertenties wat beginnen te lopen en je bezoekers op je site krijgt, kun je ook goed gaan kijken of je conversies lopen. Stel je hebt veel bezoekers, maar amper conversies, dan weet je dat er ergens iets niet goed gaat. Het lukt je niet om de bezoeker te verleiden om te doen wat jij wilt. Wellicht is je prijs niet concurrerend of is je formulier niet aantrekkelijk of gemakkelijk? Je kunt via bijvoorbeeld Google Analytics goed kijken wat het gedrag van je bezoekers is en dit kan je weer helpen in het verbeteren van je algemene campagne om zo winstgevend te worden.

Leestip: tips en trucs – succesvolle Google Ads

 

Het optimale budget voor Google Ads

Zoals je ondertussen zult begrijpen, is er niet echt een optimaal budget voor je Google Ads campagnes. Wanneer jouw ROAS positief is, verdien je dus meer geld dan het je kost. Hoe hoger de ROAS, hoe beter. Als dit het geval is, kun je in principe doen en laten wat je wilt met je advertenties, want de kosten worden ruimschoots terugverdiend. Het draait dus uiteindelijk allemaal om het optimaliseren van de winst en hoe meer geld je uit je advertenties haalt, hoe beter het is. Je zult dan merken dat je je dus niet om budgetten druk maakt, maar om de winst die je boekt per campagne.

Als je hiermee succesvol bent, biedt dit ook mogelijkheden om op andere platformen te gaan adverteren, zoals Facebook. Zo kun je je bedrijf op een goede en winstgevende manier online opbouwen.

Het mooie van Google Ads is dat je er wereldwijd mee kunt werken. Uiteraard is het niet voor iedereen heel handig om producten naar de rest van de wereld te verschepen, maar je kunt ook je diensten promoten, die je wel overal kunt aanbieden. Textcase kan je helpen met het optimaliseren van je advertenties in elke gewenste taal, zodat jouw advertentie overal scoort. Met onze vertalers brengen zorgen wij ervoor dat jouw boodschap precies zo overkomt als je bedoelt.

 

Heb je nog vragen? Neem contact met ons op. Naast vertaalwerk, hebben we ook website en online specialisten die je hiermee kunnen helpen.

 

Hoe ga jij om met budgetten voor je advertenties? Waar let jij vooral op?