Er zijn in Nederland alleen al ruim een miljoen zzp’ers, volgens het CBS, terwijl 1,6 miljoen mensen inkomsten hadden als zzp’er. Hoe zorg jij dan, met zoveel concurrenten, dat jij online opvalt en dat klanten jou zien en contact leggen voor een opdracht? Wij helpen je op weg met 5 tips om als zzp’er op te vallen met je profiel.

Er zijn veel platformen waar je als zzp’er een profiel kunt maken en jezelf en je diensten kunt laten zien. Denk aan LinkedIn en Facebook, maar ook allerlei platformen zoals Freelancer en Indeed. Een van de beste manieren om als freelancer opdrachten binnen te halen is via een super goed profiel op dergelijke websites. Dit is soms best een uitdaging, maar het is zeker de moeite waard om hier wat tijd in te stoppen. Hoe zorg jij dat jij degene bent die uit de massa naar voren springt? Wij bieden je een aantal strategieën om je hiermee te helpen. Zo maak jij het best mogelijke profiel en kun je meer succesvol zijn met het binnen halen van nieuwe klanten.

 

Zorg voor een compleet profiel

Het klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Wanneer je een profiel aanmaakt op welk platform of welke website dan ook: zorg ervoor dat je profiel compleet is en dat je alle content invult. Hoe meer compleet, hoe beter je gevonden wordt en hoe meer een klant over je kan vinden. Een van de meest belangrijke punten van je profiel is de profielfoto. Gebruik hiervoor een recente, professionele foto waarbij je goed in de camera kijkt.

Met het invullen van de content is het slim om de focus te leggen op het beantwoorden van de vragen die mogelijke klanten kunnen hebben. Daarnaast kun je in je profiel goed werken met allerlei zoektermen en natuurlijk jezelf en je merk goed promoten.

 

Waarom moeten klanten voor jou kiezen?

Een van de belangrijkste zaken om goed in je achterhoofd te houden bij het aanmaken van een profiel als zzp’er, is dat je een klant duidelijk moet maken waarom ze voor jou moeten kiezen. Waarom ben jij de juiste persoon voor de job? Om echt te kunnen profiteren van een freelancer profiel is het van vitaal belang om te zorgen dat je onderscheidend bent van de rest van de kandidaten. Indien mogelijk is het van toegevoegde waarde om voorbeelden te geven van je behaalde successen. Een voorbeeld is dan dat jij verantwoordelijk bent geweest voor een groei van 15% in 2 jaar bij je vorige klant.

 

Leestip: 5 tips voor een succesvol 2022

 

Wees niet saai, maar ook niet langdradig

In je profiel is het belangrijk om to-the-point te zijn. Je wilt geen ellenlange verhalen vertellen die afleiden van de belangrijke zaken. Gebruik heldere taal om direct te laten zien wat klanten moeten weten.

Wees vooral ook niet saai, maar zorg dat je uniek bent. Gebruik dus niet de termen in een profiel die iedereen al gebruikt, maar zorg dat jouw profiel opvalt door unieke punten.

Verder is ook belangrijk om een uitnodigende en uitdagende titel te gebruiken. Dit is een van de eerste dingen die klanten zien en hiermee kun je dus ofwel de aandacht naar de rest van je profiel trekken, ofwel een klant direct verliezen. Stel je bent een vertaler, dan wil je niet alleen als titel het woord ‘Vertaler’ gebruiken. Je kunt beter iets unieks gebruiken zoals ‘Pro vertaler die jouw business laat groeien’.

 

Leer van de successen van anderen

Zonder te kopiëren wat anderen doen, is het wel heel goed mogelijk om te leren van de successen van anderen. Ben jij nieuw met je profiel en op zoek naar wat inspiratie om een goed profiel af te maken? Kijk dan eens naar de top-profielen op het betreffende platform of website. Je ziet snel genoeg wat deze zzp’ers en hun profiel uniek maakt en dit kun jij toepassen in je eigen profiel.

Omgekeerd kun je ook kijken naar de minst succesvolle profielen en leren wat daar wellicht fout gaat, zodat jij niet in dezelfde valkuilen trapt.

 

Reviews

Reviews zijn online super belangrijk. Niet alleen geldt dit voor Google reviews en Facebook reviews, maar ook voor reviews op andere platformen en websites. Wanneer jij als freelancer goede reviews hebt ontvangen bij je profiel, dan is het slim om die te gebruiken om nieuwe klanten te werven. Mensen lezen nu eenmaal graag wat andere mensen over je denken en wanneer dit goed is, zijn ze eerder geneigd om zaken met je doen. Vraag daarom ook altijd of tevreden klanten je een goede review willen geven. Je kunt uiteraard ook vrienden en familie vragen om je hiermee te helpen in het begin.

 

We hopen dat je met deze 5 tips om als zzp’er op te vallen met je profiel veel succes hebt met het maken van je profiel en uiteraard dat je veel nieuwe klanten werft. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op.

 

Wat is jouw top-tip voor anderen als het gaat om het maken van een freelance profiel?