Je bent druk geweest met het opzetten van je Google Ads advertenties. Je hebt alles gedaan wat je moest doen, maar je advertenties zijn niet zichtbaar. Dat is alarmerend en natuurlijk heel vervelend. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je Google advertenties niet zichtbaar zijn. Vandaag behandelen we de 7 meest voorkomende oorzaken en helpen we je op weg met oplossingen!

Als je druk bezig bent geweest met het opzetten van je account en je advertenties is het frustrerend om niet de resultaten te krijgen die je wilt. Er is een handige tool die je kunt gebruiken om te je Ads te controleren: de Ad Preview and Diagnostic tool van Google. Als ze hier niet zichtbaar zijn, is er daadwerkelijk wat aan de hand.

Gelukkig is er vaak een goede verklaring voor het feit dat je Google Ads niet zichtbaar zijn. De redenen waarom je ads niet zichtbaar zijn, kunnen we onderverdelen in prestatie gerelateerd en niet-prestatie gerelateerd. De laatste groep is veelal wat makkelijker om op te lossen, dus laten we daarmee beginnen.

 

Google advertenties niet zichtbaar: niet-prestatie gerelateerd

Niet prestatie gerelateerde problemen waardoor je Google advertenties niet zichtbaar zijn, hebben niets te maken met de kwaliteit van de advertenties. Dus als het gaat om hoe je je advertenties hebt gemaakt: goed werk! De oorzaak ligt in dit geval elders. De meest voorkomende oorzaken in dit geval zijn dan de volgende.

Je betalingen werken niet

De meeste mensen die Google Ads gebruiken, doen dit door middel van automatische betalingen. Google schrijft dan na een bepaalde tijd het verbruikte bedrag automatisch af. Om dit goed door te laten gaan, is het belangrijk om je hele betaalaccount goed in te stellen. Als hier 1 klein foutje in zit, dan werkt het niet worden je advertenties dus niet getoond.

Je biedstrategie is niet goed ingesteld

Google Ads werkt op basis van de kosten per klik (cpc) en gebruikt deze tot je dagelijks ingestelde budget op is. Dus wanneer je biedstrategie verkeerd ingesteld staat, dan kan dit grote invloed hebben op de zichtbaarheid van je advertenties. Bijvoorbeeld wanneer je te laag biedt, dan winnen je concurrenten de biedingen en worden je advertenties niet getoond. Maar wanneer je te hoog biedt, zijn de kosten per klik hoog en kun je slechts een paar vertoningen binnen je dagelijkse budget realiseren. Een goede manier om dit op te lossen is een bieding simulator te gebruiken om zo te kijken wat de impact is van jouw biedstrategie. Zo kun je altijd de beste cpc realiseren.

Het zoekvolume is te laag

Sommige zoekwoorden hebben nu eenmaal een super laag zoekvolume. Dit betekent dat weinig mensen op deze woorden zoeken. Wanneer jij adverteert met deze zoekwoorden, dan zullen je advertenties dus ook niet goed zichtbaar zijn. Het gebruik van de Google Zoekwoord planner kan je helpen om de beste zoekwoorden voor jouw doel te vinden.

Je advertenties zijn gepauzeerd of afgekeurd

Een voor de hand liggende optie waardoor je Google advertenties niet zichtbaar zijn, is dat ze gepauzeerd of afgekeurd zijn. Het eerste is makkelijk op te lossen door ze simpelweg weer aan te zetten.

Wanneer je advertenties afgekeurd zijn is het belangrijk om goed te kijken waardoor Google dit besluit heeft genomen. Het kan voorkomen dat iets in strijd is met hun richtlijnen. Je ontkomt er dan niet aan om je Ads aan te passen. Soms is de beoordeling niet goed en kun je een tweede, handmatige beoordeling aanvragen om je advertenties alsnog goedgekeurd te krijgen.

 

Google advertenties niet zichtbaar: prestatie gerelateerd

Het kan voorkomen dat je advertenties niet zichtbaar zijn omdat ze niet voldoen aan de standaarden van Google. Het is dan een kwestie van optimalisatie totdat dit wel het geval is. Dit is veelal wat lastiger dan de voorgaande punten en vraagt wat meer inzicht in het opstellen van een goede advertentie. Kom je er zelf niet uit, neem dan contact op met Textcase. Ons team bevat niet alleen vertalers, maar ook online marketeers en Ads experts, die je graag verder helpen. Neem hiervoor geheel vrijblijvend contact met ons op.

Je advertentiegroepen zijn niet goed ingesteld

Een belangrijk onderdeel van het correct instellen van je Google advertenties, zijn je advertentiegroepen. Hoe je advertentie presteert is voor een groot deel afhankelijk van deze groepen.

In een advertentiegroep stel je in wie je wilt targeten en hoe relevant jouw advertentie is in vergelijking met de zoekopdrachten van je doelgroep. Hoe relevanter dit is, hoe beter zichtbaar je advertentie is.

Het goed opzetten van je advertentiegroepen is dus super belangrijk. Zorg ervoor dat je vooraf helder hebt wie je wilt targeten en hoe je de advertentie zo relevant mogelijk maakt. Een goed idee is om te kijken welk probleem of vraag je doelgroep heeft en hoe jij hier een antwoord of oplossing voor kan bieden.

Je landingspagina is niet geoptimaliseerd

Google kijkt niet alleen naar de advertentie zelf, maar ook naar de landingspagina waar je advertentie heen leidt. Een relevante en goed opgebouwde landingspagina is dus van groot belang voor het succes en de zichtbaarheid van je advertentie. Wanneer je landingspagina niet meehelpt in het oplossen van het probleem (of de vraag) van degene die op jouw ad klikt, dan wordt je hele advertentie slechter beoordeeld.

Maak dus een goede en behulpzame landingspagina, waar de bezoeker echt wat aan heeft.

Je hebt een lage doorklikratio

De doorklikratio, of CTR (click through rate) kan van invloed zijn op de zichtbaarheid van je advertenties. De CTR geeft aan hoeveel impressies van je advertenties daadwerkelijk leiden tot kliks. Als dus veel mensen je ad zien, maar niet doorklikken, is je CTR laag. In dit geval waardeert Google je algemene advertentie lager en wordt de zichtbaarheid dus gedrukt. Het is dus van groot belang om goede en pakkende advertenties te maken, waardoor iemand actie onderneemt en dus klikt.

 

Zoals je ziet zijn er veel oorzaken die effect hebben op de zichtbaarheid van je Google advertenties. Het is helaas niet een kwestie van een groot budget instellen en wachten op de vele kliks of leads. Er komt daadwerkelijk wat kennis en inzicht bij kijken om goed werkende advertenties te maken die echt scoren.

We hopen dat bovengenoemde punten je op weg helpen met het oplossen van problemen rond de zichtbaarheid van jouw advertenties. Kom je er zelf niet helemaal uit? Neem dan contact met ons op. Onze experts kijken graag met je mee.