E-mailmarketing is een uiterst krachtig kanaal om een duurzame relatie met klanten op te bouwen en de verkoop aanzienlijk te stimuleren.

Maar e-mails werken dan alleen wanneer je gepersonaliseerde berichten stuurt. Massamailings vallen tegenwoordig direct door de mand. Een gesegmenteerde e-maillijst is daarom de eerste stap om het aantal afmeldingen te verlagen en de openratio te verhogen.

In deze gastblog, geschreven door Megan van e-mailmarketing software Newsletter2Go, leer je 8 manieren waarop je een geïndividualiseerde e-mail kunt ontwerpen met inhoud die precies voldoet aan de behoeften van de ontvanger.

Patronen in het adresboek ontdekken

De segmentering van ontvangers begint bij een goedgevuld adresboek. Wanneer je voldoende informatie beschikbaar hebt, kun je beginnen met het ontdekken van patronen. Vanzelfsprekende criteria die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld de locatie en leeftijd. Om deze criteria te implementeren, moet je een bepaalde hoeveelheid informatie verzamelen. Aarzel niet om enquêtes naar je klanten te sturen en ze direct te vragen wat ze verwachten van je nieuwsbrieven.

Je kunt deze vragen ook al in het aanmeldformulier opnemen. Zorg er dan wel voor dat je de antwoorden optioneel houdt en enkel de informatie die daadwerkelijk nodig is verplicht markeert. Waarom?

Ten eerste omdat de barrière voor een aanmelding groter wordt als er meer informatie wordt verlangd. Ten tweede omdat je met intrede van de nieuwe AVG privacywet op 25 mei veel minder informatie mag opvragen, tenzij duidelijk staat aangegeven waarvoor de informatie nodig is. Een betere oplossing is daarom om in ruil voor de verstrekte informatie een korting of cadeau aan te bieden.

Na een tijdje heb je voldoende informatie verzameld om criteria te selecteren en je adresboek te segmenteren.

De klassieke segmenteringscriteria

1. Locatie

Om je e-mails efficiënt te personaliseren, is er niets beter dan lokale aanbiedingen aan te bieden. Dit geldt vooral voor nieuwsbrieven met fysieke winkels in meerdere locaties. Mocht je niet weten waar de meeste ontvangers wonen, dan kun je de geolocatie in de nieuwsbrief statistieken gebruiken. De meeste nieuwsbrief software aanbieders bieden dit inzicht aan.

 2. Leeftijd

Een mannelijke lezer van 50+ heeft hele andere interesses dan een 20-jarige student. Daarom is het slim je contacten op basis van leeftijd te segmenteren.

3. Soort bedrijf

Als je in het B2B-veld werkzaam bent is het essentieel om je doelgroep te kennen. E-mail je naar een midden- en kleinbedrijf, agentuur of juist een internationale speler? Als je meer dan één doelgroep aanspreekt, dan kun je de informatie gebruiken om groepen op te stellen en vervolgens de e-mails aan de desbetreffende bedrijfsgrootte aan te passen.

4. Functie

Je adresboek bevat vast en zeker mensen met verschillende posities binnen een bedrijf. De nieuwsbrief die naar een stagiair wordt gestuurd is waarschijnlijk anders dan de versie die is gericht op de CEO. Het is daarom handig om, wanneer je de positie beschikbaar hebt, deze te gebruiken voor het segmenteren van de contacten.

5. Online gedrag

Het lijkt misschien triviaal, maar onze surfgewoonten verschillen sterk van persoon tot persoon. In het geval van e-mails openen sommige mensen ze ’s ochtends terwijl anderen eerder ‘s avonds online zijn. Daarbij kun je ook rekening houden met doordeweekse dagen en het weekend (dit hangt ook af van of je in B2B of B2C bent). Analyseer je rapporten om de beste verzendtijd te vinden.

6. Vorige aankopen

Wij hebben allemaal persoonlijke smaken en interesses. De kans is groot dat je klanten geïnteresseerd zijn in soortgelijke producten als diegene die ze al gekocht hebben. Bestudeer de aankoopgeschiedenis van je ontvangers en segmenteer je lijsten op die manier. Je kunt ook van de mogelijkheid gebruikmaken om ze aanvullende producten aan te bieden (denk aan accessoires voor een eerder gekochte fiets of de volgende edities van een boek of film wanneer het bijvoorbeeld een trilogie is).

 7. Aankoopfrequentie

Je moet je klanten absoluut verschillend behandelen volgens hun frequentie van aankoop en loyaliteit. Dus denk na over het belonen van je meest trouwe klanten door ze van tijd tot tijd geschenken aan te bieden. Omgekeerd identificeer je je inactieve klanten en probeer je ze terug te krijgen met vouchers.

 8. Verlaten winkelmandjes

Een van de meest effectieve soorten mailings zijn winkelwagenherinneringen. Probeer verlaten winkelmandjes te identificeren en segmenteer je lijsten daarop. Een verlaten online winkelwagen is zeer gebruikelijk en kan worden verklaard door vele factoren, variërend van een rationele beslissing tot eenvoudigweg onoplettendheid: vaak zijn passende herinneringen effectief en leiden ze tot een aankoop.