Tijdens een marketing en sales evenement in Boston ontmoetten wij Carmen Simon. Deze interessante dame is onder andere de mede oprichtster van Rexi Media. Ook schreef zij het boek ‘Impossible to Ignore: Memorable Content to Influence Decisions’. Carmen Simon heeft ontzettend veel kennis van marketing. Zo schreef zij kort geleden een artikel over ‘brand storytelling’. Dit houdt in dat bedrijven een verhaal vertellen om hun verschillende doelgroepen te bereiken. In feite ‘verkoop’ je het bedrijfsverhaal.

Voordat je begint aan een brand story…

Mensen zijn over het algemeen dol op verhalen. Steeds meer bedrijven spelen hier door middel van brand storytelling handig op in. Zoals de naam al doet vermoeden wordt een merk of bedrijf in de markt gezet door het vertellen van mooie verhalen. Stel jezelf de volgende vragen voordat je begint aan brand storytelling:

  • Wat is mijn ideale doelgroep?
  • Wat moeten consumenten horen om zich met jouw bedrijf verbonden te voelen?
  • Op welke manier wil ik mijn bedrijfsverhaal vertellen? Je hebt namelijk de keuze uit allerlei soorten verhalen, van anekdotes tot metaforen, heldenverhalen en zelfs dagboeken.

Brancing stories en complex stories

Brand stories worden over het algemeen ingedeeld in twee soorten, namelijk ‘branching stories’ en ‘complex stories’. Bij branching stories pas je een verhaal aan op basis van interactie met de bezoeker/gebruiker/klant. Van complex stories is sprake wanneer bedrijven een ingewikkeld verhaal als het ware tot leven brengen door media en animaties te gebruiken. Mensen zijn over het algemeen namelijk zeer visueel ingesteld

Boodschap overbrengen

Terug naar Carmen Simon. Zij omschrijft zichzelf als een ‘cognitive scientist who helps businesses craft memorable messages that influence decisions’. Een hele mond vol, maar het komt er op neer dat Simon onderzoek doet naar hoe bedrijven met een bepaalde boodschap de consument ervan kunnen overtuigen om gebruik te maken van hun diensten en producten. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor het geheugen. Alle herinneringen zijn volgens Simon namelijk een combinatie van de zintuigen, omgevingsfactoren en cognitieve processen die bijdragen aan het ontwikkelen van herinneringen.

Ook abstracte concepten spelen een rol. Dit klinkt ingewikkelder dan het in feite is. In feite betekent het dat je tijdens het gebruik van brand storytelling gebruik moet maken van herinneringen en emoties. Als je alle elementen, waaronder zintuigen en omgevingsfactoren, met elkaar combineert boek je het grootste succes.

16044203109_e587afb08c_z

Sleutels voor brand storytelling

Carmen Simon benoemt een aantal ‘sleutels’ waarmee je de grootste impact kunt hebben op de brand story van je bedrijf. We hebben ze even op een rijtje gezet:

1. Memorable brand stories: Het bevat een aantal componenten, namelijk perceptie, cognitie en emotie. Bij perceptie gaat het bijvoorbeeld om zintuigelijke impressies, terwijl het bij cognitie draait om feiten, abstracte concepten en betekenis. Emotie, dus wat je raakt, spreekt voor zich. Gebruik deze elementen altijd voor brand storytelling
2. Maak een verhaal concreet én abstract: Iets is pas concreet wanneer we het met onze zintuigen waarnemen. Zo niet, dan is iets abstract. Iets wat wij kunnen waarnemen schept duidelijkheid. Bedenk dus altijd een duidelijk verhaal waarmee je iets wilt verkopen. Voor je bedrijf is het essentieel om een goede balans te vinden tussen iets wat het publiek kan zien en abstracte elementen. Je moet namelijk ook weer niet te voorspelbaar worden, want daar houdt de consument ook niet van.
3. Wees zowel algemeen als specifiek: Om je verhaal goed over te brengen moet je zowel algemeen als specifiek zijn. Deze kenmerken staan net zo tegenover elkaar als concreet en abstract. Met een algemene boodschap deel je een bepaald verhaal met een grote groep. Maar door juist ergens specifiek op in te zoomen speel je in op de kennis en voorkeuren van een bepaalde doelgroep.
4. Speel in op het geheugen: Mensen onthouden teksten en afbeeldingen meestal beter. Gebruik dan ook afbeeldingen tijdens het vertellen van je bedrijfsverhaal. De kans is groot dat het publiek het veel langer onthoudt.
5. Breng je boodschap over met duidelijke afbeeldingen: Tekst en afbeeldingen blijven hangen in het geheugen. Met duidelijke en makkelijk te plaatsen afbeeldingen boek je het meeste succes.

reading-925589_960_720
6. Wees origineel en voorkom clichés: Maak een verhaal én bijbehorende afbeelding een beetje mysterieus. De consument houdt wel van een beetje spanning… Vaak werkt het ook om terug te grijpen op het verleden. Veel mensen zijn van nature namelijk vrij nostalgisch.
7. Gebruik visuele metaforen: Sommige concepten kunnen nogal abstract zijn. Door het gebruik van visuele metaforen maak je de betekenis ervan veel duidelijker. Voorkom echter dat je clichés gebruikt. Wees creatief met metaforen, en je zult zien dat dit zijn vruchten afwerpt.
8. Varieer met de context van je verhaal: Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het herhalen van informatie echt werkt. Met name wanneer je dezelfde context in een andere vorm brengt. Varieer dan ook met de context van het verhaal om invloed uit te oefenen op het geheuge
9. Speel in op persoonlijke ervaringen: Door in te spelen op het gevoel oefen je invloed uit op het geheugen. Deel bijvoorbeeld persoonlijke ervaringen in je verhaal. Het publiek weet dergelijke verhalen vaak beter te onthouden.
10. Gebruik sterke emoties: Tenslotte werkt brand storytelling pas echt door sterke emoties erin te verwerken. Denk aan blijdschap en verrukking, maar ook minder fijne emoties als frustratie en verdriet. Een verhaal met sterke emoties, zowel positief als negatief, doet het altijd goed bij het publiek.

Wij hopen dat de handige tips van Carmen Simon je helpen bij het opzetten van brand storytelling. Wij hebben er in elk geval al veel aan gehad. Veel succes!

 

 

Meer informatie?

Een website of boek perfect vertaald of geredigeerd?
Onze projectmanagers kunnen je vrijblijvend alles vertellen over hoe wij voor de beste vertalingen zorgen

Contacteer ons