Het online succes van websites zoals Amazon en Bol is niet te missen in het afgelopen jaar. Dit zorgt ervoor dat veel winkels inzien dat je in deze tijd eigenlijk niet meer zonder een goede webshop kunt. Het voordeel van je eigen webshop is dat je complete vrijheid hebt in alles wat je doet; van de manier hoe de website eruit ziet, tot welke producten je verkoopt en hoe je verbinding maakt met je klanten. Deze keuzes leiden er helaas ook vaak toe dat bedrijven niet meer weten waar ze moeten beginnen. Wij helpen je graag op weg met onze 10 tips voor het maken van een succesvolle webshop. Een goede start is het halve werk en met deze tips heb je een handige houvast voor snel succes!

Met de toenemende groei van offline naar online – en de verwachte doorzetting van deze trend – is het moment hier om zelf ook een webshop te starten! De mogelijkheden en kansen voor een succesvolle webshop zijn groter dan ooit. Dus laten we gelijk beginnen!

 

Zorg voor goede eerste indruk

Het maakt niet uit dat je een fantastisch product hebt en top klantenservice biedt, als je webshop er niet goed uitziet, is de kans op succes heel klein. De kans is groot dat je niet de enige webshop bent die bepaalde producten aanbiedt; er zijn nu eenmaal ontzettend veel shops online. Dus onderscheidend vermogen door een prachtige en goed functionerende website is een must! Je kunt dit zelf doen door middel van templates of door een web designer in te huren.

Ga jij voor meertalig? Zorg dan voor een duidelijke talenoptie voor je klanten en zorg er ook voor dat jouw teksten perfect in orde zijn. Textcase helpt je hier graag mee!

 

Vergeet je mobiele gebruikers niet

Afhankelijk van je sector, bekijkt ongeveer 70-90 procent van je bezoekers de site via een tablet of smartphone. Wanneer jouw webshop niet goed schaalt naar kleinere schermen (dit heet Responsiveness), dan verlies je deze klanten al snel. En wanneer klanten eenmaal weg zijn, komen ze vaak ook niet meer terug. Zorg dus voor goede schaalbaarheid, zodat jouw shop er op elk soort scherm top uitziet!

 

Werk je verzending vantevoren goed uit

Tegenwoordig zie je bij de meeste webshops dat ze al binnen 1-2 dagen leveren. Wanneer jij net begint, kan dit iets lastiger zijn. Dit geeft niets, maar werk dit vantevoren goed uit en communiceer het duidelijk naar je klanten, zodat je geen onrealistische verwachtingen wekt. Het is voor jezelf handig om goed te kijken met welke koerier je wilt werken, bijvoorbeeld DHL of PostNL. Er kunnen verschillen zijn in tarieven, maar ook in de manier waarop je verzend labels en track & trace aanmaakt. Bereken vantevoren goed je marges, zodat je niet voor nare verrassingen komt te staan. Bereid je voor op de toekomst en maak dit zo gemakkelijk mogelijk voor jezelf!

 

Zorg voor goede communicatie en support

In dit digitale tijdperk is communicatie enorm belangrijk. Klanten willen precies weten waar ze aan toe zijn. Laat je dit na, dan krijg je vragen en met een beetje pech, slechte reviews. Heldere communicatie is dus super belangrijk, net als goede support na een aankoop. Je kunt bijvoorbeeld een chat functie op je webshop maken, maar dan moet je wel bereid zijn op vragen te reageren – en hier de tijd voor hebben. Zorg er in ieder geval voor dat jouw klant koning is én dat ze een goede ervaring hebben. Zo komen ze vaker terug en bouw jij aan een goed klantenbestand.

 

Gebruik de populairste betalingsmogelijkheden

Mensen willen graag een vertrouwd gevoel op een website én voorzien worden van gemak. Door de meest gangbare en populaire betaalmethoden te gebruiken, weet je zeker dat je klanten een goed gevoel overhouden aan hun ervaring met jouw shop. Denk aan iDeal, maar ook Creditcard, PayPal en Apple Pay en achteraf betalen. Creditcard en Paypal zijn met name interessant voor de buitenlandse markt en de topmethodes in Amerika en Azië.

 

Maak je webshop gelijk SEO

SEO, of Search Engine Optimization is zoekmachineoptimalisatie. Dit betekent simpelweg dat jij jouw webshop optimaliseert om zo goed mogelijk in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google naar voren te komen. Dit is super belangrijk voor het uiteindelijke succes van je webshop, maar van veel zaken afhankelijk. Het is daarom belangrijk om hier vanaf de start rekening mee te houden en alles direct zo goed mogelijk te optimaliseren. Denk je “dat komt later wel”, dan sta je vaak voor een enorme bult werk waarvan het resultaat ook nog weer later zichtbaar wordt. Dit is zonde en onze tip voor het maken van een succesvolle webshop is om hier direct goed mee te beginnen. Vraag desnoods een expert voor hulp, zodat je zeker weet dat je later het meeste voordeel hebt. Textcase helpt je hier graag mee. Onze experts maken veel content en weten precies waar je op moet letten om zo hoog mogelijk te scoren in Google.

 

Bloggen!

Bloggen is iets wat niet iedereen ligt. Dit snappen we heel goed. Het kan je echter wel helpen om hoger te scoren in Google.

Het schrijven van leuke, interessante en relevante blogs zorgt voor meer interactie op je website, maar ook op meer mogelijkheden om boeiende informatie op social media te delen. Hiermee vergroot je het aantal bezoekers op je website en door regelmatig nieuwe content op je site toe te voegen, rankt Google je site hoger in de zoekresultaten.

Textcase heeft een uitgebreid team van schrijvers, die jou hiermee op weg kunnen helpen. Zijn jouw schrijfkunsten niet top, of wil je je liever op andere zaken richten, dan kunnen onze professionele schrijvers voor jou een blog maken in elke taal die je wilt! Wel zo handig.

 

Gebruik Analytics

Google Analytics is een handige tool waarmee je inzicht krijgt in wat er precies op jouw site gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers je hebt, maar ook waar ze vandaan komen en wat ze precies bekijken op jouw website. Dit biedt vele mogelijkheden op het gebied van marketing en is onontbeerlijk als je betaalde campagnes wilt inzetten om je merk online te versterken. Elk social media netwerk heeft tegenwoordig ook analytics tools om precies te zien wat het effect is van jouw inzet op het betreffende netwerk. Hiermee optimaliseer je je werk en dus je tijdsbesteding, maar ook je ROI.

Textcase-Vertaalbureau---10 tips voor het maken van een succesvolle webshop - online shopping

Gebruik goede foto’s

We noemden eerder al dat een goede indruk van levensbelang is. Mooie foto’s spelen hierbij een belangrijke rol. Zorg er dus voor dat je prachtige foto’s maakt van je product of dienst en zorg daarnaast voor relevante en goede sfeerfoto’s. Overtuig je klanten met je beeldmateriaal!

 

Verleid mensen met aanbiedingen en stimulansen

Naast dat bezoekers graag verleid willen worden door mooie plaatjes en een goed werkende site, zijn aanbiedingen en gerichte CTA’s (call to action) een belangrijke factor om mensen over te halen iets te kopen in jouw webshop. Mensen kopen nu eenmaal graag iets wat in de aanbieding is, al is het alleen al om het gevoel dat ze geld besparen. Dit is een van de belangrijkere tips voor het maken van een succesvolle webshop: verleid klanten tot het kopen van je product door ze iets aan te bieden wat ze niet kunnen weigeren!

 

Extra tips voor het maken van een succesvolle webshop

Als extra tip willen we meegeven dat het aan te raden is om gebruik te maken van email marketing. Dit biedt je ontzettend veel mogelijkheden als het gaat om klantenbinding en sales.

Daarnaast is meertaligheid van je webshop in toenemende mate een belangrijk punt wat je onderscheid van concurrenten. Door jouw webshop in het Nederlands, Engels en eventueel andere relevante talen aan te bieden, afhankelijk van waar je doelgroep zich bevindt, ben je onderscheidend en vergroot je dus je kans op online succes.

Texcase heeft veel ervaring met het vertalen van websites, producten, maar ook social media posts en campagnes. Ons team van vertalers staat voor je klaar om ook jouw webshop perfect te vertalen naar elke gewenste taal. Vraag gerust een vrijblijvende offerte aan en wij helpen je graag verder.

 

Dit waren onze top 10 tips voor het maken van een succesvolle webshop. We hopen dat dit je op weg helpt om een succesvolle shop te starten, of jouw huidige shop een boost te geven. Heb je vragen of opmerkingen? Ons team staat voor je klaar. We denken graag met je mee!