Facebook is al jaren een van de meest gebruikte social media netwerken in de wereld. Alleen al in Europa waren er afgelopen kwartaal ruim 420 miljoen actieve gebruikers en wereldwijd is dat aantal ongeveer 3 miljard. Dagelijks worden er ruim een miljard verhalen gedeeld, wat aangeeft dat er enorm veel mogelijkheden zijn om jouw bedrijf succesvol te boosten. Om je berichten extra onder de aandacht te brengen bij een geselecteerd publiek, kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van betaalde Facebook advertenties. Omdat het maken van goede advertenties een uitdaging kan zijn, helpen wij je graag op weg met onze 6 tips voor meer succes met Facebook advertenties.

Uit onderzoek blijkt dat Facebook het grootste percentage gebruikers heeft dat elke dag weer op het platform kijkt. Dagelijks heb je dus alleen in Nederland al miljoenen gebruikers die leuke en nuttige dingen zoeken en bekijken op Facebook. Dat biedt kansen voor een gigantische boost van je bedrijf, wanneer je het goed aanpakt.

Er komt een hoop bij kijken om adverteren op Facebook een succes te maken. Zo moet je targeting goed zijn, maar ook je beeldmateriaal en je verhaal moet goed zijn. Doe je alles goed, dan kun je echter snel succes verwachten. Het is dus zeker de moeite waard om er wat tijd in te stoppen.

 

Waarom werken Facebook advertenties zo goed?

Ondanks dat er enorme aantallen gebruikers zijn op Facebook, kan het soms nog steeds voelen alsof je in de lucht schiet met je posts en advertenties. Het geheim van goede advertenties zit hem in de targeting. Hierin blinkt Facebook echt uit ten opzichte van andere social media platformen. Door middel van targeting kun je heel precies instellen wie je doelgroep is en dus wie jouw advertentie te zien krijgen. Wil je bijvoorbeeld fietsen verkopen, dan kun je heel specifiek zijn in de weergave van je advertentie, zodat alleen mensen met een interesse in fietsen jouw advertentie zien.

Je kunt je targeting op Facebook instellen op basis van:

  • Locatie, mensen uit een bepaalde stad of regio.
  • Geslacht.
  • Leeftijd.
  • Interesses.
  • Gedrag, zoals mensen die je website bezocht hebben.
  • Connecties, zoals mensen die bijvoorbeeld je pagina geliked hebben.
  • Zelf samengestelde doelgroepen.

 

Het mooie van Facebook advertenties is dat je dus de hele wereld kunt targeten vanachter je bureau. Bied jij producten of diensten aan in het buitenland en wil je daar je naamsbekendheid vergroten of mensen specifiek targeten? Geen probleem! Het kan allemaal met Facebook.

Betaalde advertenties worden weergegeven in de feeds van de mensen die je hebt ingesteld door je targeting. Je ziet hier ook bij staan dat ze gesponsord zijn. Je kunt kiezen voor het maken van advertenties met een afbeelding, video, carroussel, instant experience of collectie.

 

6 tips voor meer succes met Facebook advertenties

Na deze korte basis uitleg, geven we je hier onze top tips voor meer succes met Facebook advertenties.

 

Gebruik targeting en schrijf dan een toegespitste advertentie

Zoals we al eerder noemen zit het succes van Facebook advertenties voornamelijk in de targeting. Het heeft immers weinig zin om mensen met een totaal andere interesse iets te laten zien wat ze toch niet willen kopen of doen.

Denk dus voor je begint goed na over wie je wilt bereiken en stel dit vervolgens goed in. Hierna is het heel belangrijk om je advertentie ook daadwerkelijk op die doelgroep toe te spitsen door middel van de juiste tekst. Bedenk je wat je doelgroep wil zien of horen en speel hier op in zodat je de grootste kans hebt dat je kliks krijgt.

Je kunt je voorstellen dat een vrouw van 30 met een interesse in fitness een ander soort advertentie wil zien dan een 65-plusser met een interesse in elektrische fietsen.

Wil je mensen in het buitenland targeten en ben je op zoek naar iemand die je kan helpen met het schrijven van de perfecte advertentie in de betreffende taal? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

 

Zorg voor passend beeldmateriaal

Beeldmateriaal is tegenwoordig super belangrijk om de aandacht van iemand te krijgen én vast te houden. Veelal bepaalt beeldmateriaal of iemand wel of niet op je advertentie klikt. Zorg dus voor goed beeldmateriaal waardoor jouw advertentie opvallend is en de aandacht trekt. Dit kan voor veel bedrijven een uitdaging zijn, omdat niet elk bedrijf veel goed beeldmateriaal heeft. Dit kun je oplossen door beelden in te kopen bij stock-foto websites.

 

Gebruik een goede Call-to-Action

Een Call-to-Action (CTA) is een trigger die de lezer over moet halen om daadwerkelijk de door jou bedoelde actie te ondernemen. In het geval van een advertentie is dat vaak een koop knop voor een bepaald product.

Bij een goede Facebook advertentie is het doel direct helder en daarbij past een heldere CTA. Zo weet de lezer direct  waar hij of zij op moet klikken om jouw product of dienst aan te schaffen.

 

Houd het kort

Veel mensen hebben de neiging om zoveel mogelijk informatie in een advertentie te proppen. Je betaalt er immers voor, dus je hebt het gevoel dat je zoveel mogelijk waar voor je geld wilt. Dit is echter niet wat het beste is bij Facebook advertenties.

Bedenk je vantevoren hoe jij je doelgroep kunt helpen en speel hierop in met je advertentie. Houd dit zo kort en bondig mogelijk en vermijd overbodige woorden. Je hebt sowieso niet veel ruimte in een advertentie, maar probeer het bij 1 goede zin te houden om je doelgroep over te halen tot actie.

 

Gebruik simpele taal

Je hebt maar een paar seconden om je doelgroep over te halen. Om deze reden is het slim om je boodschap simpel en begrijpelijk te houden. Wanneer je doelgroep eerst moet nadenken over wat er nu eigenlijk staat, ben je ze al kwijt. Dus in het kort moet je advertentie zo gemaakt zijn dat iemand die het leest direct weet:

  • Wat je aanbiedt.
  • Hoe het de lezer helpt.
  • Wat ze moeten doen om het te bemachtigen.

Bij Textcase zijn we gespecialiseerd in taal. Heb jij hulp nodig om je advertentie te optimaliseren, in welke taal dan ook, neem dan contact met ons op.

 

Test je advertentie

Facebook biedt de mogelijkheid om je advertentie te testen. Dit kan heel handig zijn, omdat je zo bijvoorbeeld twee variaties (A/B testen) kunt testen en daarna de beste kunt gebruiken voor de campagne. Dit bespaart geld en biedt nuttige informatie zoals welke versie geeft de meeste likes en reacties, maar ook welke biedt de hoogste conversie ratio. Het testen kost niet zo heel veel geld en is in veel gevallen zeker de moeite waard.

 

We hopen dat je met deze tips inzicht hebt gekregen in hoe je Facebook advertenties kunt optimaliseren om zo meer succes te genereren. Mocht je vragen hebben, dan staat ons team voor je klaar.