Op dit moment lijkt er een ware omslag plaats te vinden van retail naar e-commerce. We zien dat veel fysieke winkels sluiten of doorgaan als webshop. Ook komen er veel nieuwe bedrijven bij die een webshop starten om zo mee te dingen naar de gunsten van de klant. Het is helaas niet altijd even gemakkelijk om direct online te scoren met je nieuwe merk en shop. Je moet van diverse zaken op de hoogte zijn, wil je de top bereiken. Wij helpen je op weg met een aantal cruciale factoren voor succes met e-commerce.
Redenen dat bedrijven moeite hebben met succes in e-commerce
Op dit moment is het zo dat ongeveer 80-90% van alle e-commerce bedrijven het niet redt. Dat is een flink aantal. Het blijkt dus dat het niet zo makkelijk is als veel mensen denken. Een aantal van de meest voorkomende redenen waarom klanten jouw e-commerce bedrijf links laten liggen zijn:
- Ze kunnen je niet vinden. Je website is simpelweg niet goed vindbaar in de zoekmachines.
- De reden om jouw producten te kopen is niet helder. Waarom moet iemand je product kopen?
- Je website of webshop is niet goed navigeerbaar. Wanneer mensen verdwalen op je website, ben je ze kwijt en komen ze waarschijnlijk niet meer terug.
Gelukkig zijn deze problemen goed op te lossen!
Daarnaast zijn veelgenoemde redenen om een webshop links te laten liggen:
- De productprijs – zorg voor een concurrerende prijs.
- De verzendkosten.
- De snelheid van verzenden.
Het is duidelijk dat klanten tegenwoordig zo min mogelijk verzendkosten willen betalen en zo snel mogelijk hun bestelling in huis willen hebben. Om jouw e-commerce een boost te geven, moet je hier op inspelen. Je kunt ervoor kiezen om bijvoorbeeld bij bestellingen boven de 40 euro geen verzendkosten meer te rekenen. Dit stimuleert mensen direct om wat meer uit te geven in je shop. Daarnaast is het uiteraard belangrijk om goede producten aan te bieden tegen een scherpe prijs. Je zult weinig verkopen als de concurrent 20% goedkoper is dan jij.
Cruciale factoren voor succes met e-commerce
Naast de net genoemde redenen waarom bedrijven moeite hebben met succes in e-commerce, zijn er ook nog een aantal cruciale factoren die je zeker moet meenemen om succesvol te zijn. Dit zijn:
- Branding,
- SEO,
- Gebruikerservaring,
- Transparantie,
- Betrokkenheid.
Branding
Branding is merkmanagement. Het is een vorm van marketing waarbij je je merk ontwikkelt en positioneert, om zo meerwaarde voor je bedrijf te realiseren.
Je merk opzetten en je identiteit uitdragen, zijn super belangrijk voor het slagen van je bedrijf. Het zorgt ervoor dat klanten zich met je bedrijf identificeren. Het is dus heel belangrijk om goed na te denken over wat je als bedrijf gaat doen, waarom je dit doet en wat je missie is.
Veelal is afwijken van je branding schadelijk voor het bedrijf. Daarnaast helpt goede branding om een uniforme en duidelijke boodschap uit te dragen, wat voor klanten weer prettig is.
Goede branding zorgt er ook voor dat klanten je sneller vertrouwen. Dit is super belangrijk omdat het zorgt voor positieve reviews, wat er weer toe leidt dat potentiële klanten sneller en meer bij je shoppen.
Spendeer dus wat extra tijd om je branding goed op te zetten én uit te voeren. Huur hier eventueel een professioneel marketingbureau voor in.
SEO
De zoekmachines van o.a. Google bepalen hoe goed jouw webshop gevonden wordt. Een hoge positionering in de zoekresultaten is van groot belang om klanten je e-commerce bedrijf te laten vinden. Echter, goed gevonden worden kan soms best lastig zijn.
Er komt veel bij kijken om je bedrijf goed gevonden te laten worden. Een hoge positionering wordt onder andere beïnvloed door:
- De opbouw van je website,
- De content op je website,
- De snelheid van je website,
- De hoeveelheid links naar je website.
Goede SEO is een totaalplaatje van al deze factoren.
Je kunt een goede start maken voor succes met e-commerce door te kijken naar welke zoektermen je wilt gebruiken. Google heeft hiervoor een handige tool. Je merk is ook een van deze zoektermen. Met dergelijke tools kun je voorsprong realiseren op concurrenten en sneller succes boeken. Het is wel belangrijk om je SEO bij te houden; het is geen eenmalige actie.
Wanneer je je SEO in orde hebt, kun je door gaan naar de volgende factor voor succes.
Gebruikerservaring
Als je eenmaal klanten naar je website of webshop leidt, is het belangrijk om ze naar de actie te leiden die jij ze wilt laten doen. Denk aan een aankoop realiseren. De gebruikerservaring van de landingspagina (en natuurlijk de rest van de shop) is hierbij heel belangrijk.
Wanneer een klant in jouw webshop verdwaalt, zullen ze je verlaten en niet meer terugkeren. Navigeren in je webshop moet daarom super duidelijk en eenvoudig zijn.
De eerste indruk is om deze reden ook enorm belangrijk voor succes met e-commerce. De klant moet in één oogopslag kunnen zien wat je aanbiedt. Daarnaast moeten andere belangrijke e-commerce kenmerken ook makkelijk te vinden zijn, zoals de winkelmand, verzendinformatie en contactmogelijkheden.
Een belangrijk aandachtspunt voor de gebruikerservaring is de mobiele weergave van je webshop. Omdat tegenwoordig ruim 70% van de bezoekers via de telefoon of tablet gebruik maakt, moet dit perfect in orde zijn.
Transparantie
Niemand houdt ervan om opgelicht te worden. We noemden eerder al dat betrouwbaarheid een belangrijke factor voor succes in e-commerce is. Dit betekent dat je klanten makkelijk de contactinformatie moeten kunnen vinden. Dit draagt bij aan de transparantie en een betrouwbaar gevoel voor de klant.
Om dit te realiseren kun je bijvoorbeeld het email adres of je telefoonnummer bovenaan of onderaan elke pagina zetten.
Een ander belangrijk punt in transparantie zijn de verzendkosten. Wees duidelijk wat deze inhouden. Klanten houden niet van nare verrassingen achteraf, dus heldere tarieven zijn heel belangrijk.
Boost de algemene betrokkenheid
De algemene betrokkenheid van klanten boosten is heel handig om je algemene merkbekendheid online te vergroten. Wanneer mensen enthousiast over je webshop zijn, zullen ze dit laten weten en berichten of producten delen met vrienden.
Een goede manier om de algemene betrokkenheid te boosten is het gebruik van social media, zoals Instagram, Facebook en Pinterest. Bouw je merk online op, maak een hashtag voor je merk en creëer online events om een community te bouwen. Het zijn allemaal zaken die je veel succes kunnen opleveren, mits je ze goed doet.
Het schrijven van blogs en lezers uitnodigen om een reactie te schrijven is een andere goede manier om de betrokkenheid te vergroten.
Daarnaast is het laten schrijven van reviews of het geven van sterren aan je producten een goede manier om mensen betrokken te maken bij jouw bedrijf. Je kunt mensen simpelweg vragen om dit voor je doen met een (geautomatiseerde) e-mail na een aankoop.
Conclusie
Het digitale tijdperk is in volle gang. De mogelijkheden zijn eindeloos en elk idee kan tot een succesvolle e-commerce business worden opgebouwd. Het is alleen niet zo dat dit vanzelf gaat; het vergt kennis, tijd en inzet om succesvol te worden.
Gelukkig kun je zelf veel doen om de kansen op succes te vergroten. We hopen dat bovenstaande informatie je op weg helpt.
Heb je nog vragen? Laat het ons weten. Ons team staat voor je klaar.