Social media kanalen kunnen je best een beetje overweldigen. Alles bijhouden, plannen en beheren is een behoorlijke taak. We zien het regelmatig bij bedrijven die er dan achter komen dat het veel meer werk is dan gedacht, het resultaat minder is dan gehoopt en daarmee de motivatie snel wegzakt. Wanneer je een goede strategie maakt, kun je hiermee het hele proces stroomlijnen en je zorgen een stuk minder maken. Daarom gaan we vandaag in op hoe onderhoud en beheer je succesvol je social media kanalen.

 

Welke social media kanalen kun je het beste gebruiken

Net als met elke andere boodschap die je over wilt brengen, is het van groot belang om te kijken naar je doelgroep. Een tip: “iedereen” is niet je doelgroep. Denk dus aan potentiele kopers, of mensen uit de industrie. Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is, zodat je ook weet welke social media kanalen je moet gebruiken. Als je doelgroep 18 jarigen is, dan is LinkedIn waarschijnlijk niet het juiste middel.

Een globale indeling van social media is als volgt:

  • Twitter: jonger publiek en tech gerelateerd.
  • Facebook: meer volwassen publiek.
  • Instagram: ideaal wanneer je producten verkoopt met goed beeldmateriaal.
  • Pinterest: perfect om blogs te boosten en visueel te verkopen.
  • LinkedIn: zakelijk netwerk.
  • YouTube: hét kanaal voor video’s. Informatief en gericht op sales, alles kan.

 

Smart doelen

Wat is de reden dat je gebruik maakt van social media? Wanneer je antwoord is: “omdat iedereen erop zit”, is het handig om eerst goed over je doelen na te denken.

Smart doelen zijn een bewezen concept voor bedrijfsvoering. In het kort staat het voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Hiermee maak je jouw doelen inzichtelijk. Zo kun je precies nagaan in welke mate je ze haalt en waar eventueel aanpassingen nodig zijn. Concrete doelen zijn altijd goed omdat ze zorgen dat zomaar willekeurig wat posten tegen gegaan wordt.

 

Zorg dat je menselijk overkomt

Een veelgemaakte fout van bedrijven op social media is het overkomen als een gezichtsloze grote corporatie zonder enige persoonlijkheid. In dit digitale tijdperk is menselijk overkomen van het grootste belang. Dus reageer altijd op vragen en opmerkingen, post leuke dingen en behoud altijd contact met je volgers.

Om het helemaal persoonlijk te maken is een foto van het team – ook al zijn het maar 1-2 personen, super goed. Zo creëer je de best mogelijke band met anderen en dat betaalt zich uit in vertrouwen en terugkerende klanten.

Het creëren van een band met mensen is belangrijker dan het zoeken van volgers. Iedereen kan likes en volgers kopen, maar echte relaties zullen je bedrijf blijvend boosten!

 

Plannen, beheren en creëren

Veel social media kanalen ranken je hoger wanneer je regelmatig nieuwe berichten plaatst. Dit geldt dus niet alleen voor Google en je website. Het is dus belangrijk om, afhankelijk van je doel en doelgroep, (zeer) regelmatig op je social media kanalen te posten.

Plannen is hierbij heel handig. In plaats van elke dag een post te maken, kun je ook enkele uren op 1 dag besteden en de posts maken en inplannen voor de rest van de week. Dit is veelal veel efficiënter qua tijd en biedt je meer focus op de onderwerpen. Hierdoor houd je de rest van de week ook meer tijd over voor het onderhouden van je netwerk en reacties te geven op berichten. Elk social media netwerk heeft wel een planningsfunctie, of anders zijn er algemene tools voor diverse kanalen, bijvoorbeeld Hootsuite.

Textcase Vertaalbureau - How to - hoe onderhoud en beheer je succesvol je social media kanalen - plan de campagne

Gebruik beeldmateriaal

Het is bij veel mensen ondertussen wel bekend, maar mensen op social media willen over het algemeen, geen lange verhalen lezen. Het gebruik van social media netwerken op basis van beeldmateriaal is daarentegen geëxplodeerd. Denk aan Instagram en Pinterest. Foto’s, video’s en zelfgemaakte plaatjes trekken de aandacht vele malen beter dan tekst en zijn dus the-way-to-go.

Ondanks je niet veel tekst wilt gebruiken in je social media kanalen, kun je wel doorlinken naar blogs op je website. Hier kun je diep ingaan op de materie via een blog. Dit is een hele goede manier om diep op onderwerpen in te kunnen gaan en mensen via social media naar je website te leiden.

Textcase heeft veel ervaring met het schrijven van blogs voor klanten. Ons team van experts vertalen niet alleen bestaande content, maar schrijft ook nieuwe content. Ben je op zoek naar een professionele tekstschrijver voor goede blogs? Neem vrijblijvend contact met ons op.

 

Automatiseer waar je kunt

Automatisering is tegenwoordig helemaal hot en happening in het land van marketing. En niet voor niets. Let er wel op dat je het persoonlijk houdt en dus niet allerlei standaard auto-replies gaat inbouwen, maar houdt het oprecht en vriendelijk.

Er zijn allerlei handige tools die je kunnen helpen met bijvoorbeeld het reageren op reacties. Een voorbeeld is Bambu. Dit bespaart jou heel veel tijd.

 

Creëer content die mensen daadwerkelijk willen zien

Het klinkt voor de hand liggend, maar dit is wel super belangrijk. Maak content die mensen ook echt willen lezen of bekijken. Wanneer je goed weet wie je doelgroep is, weet je ook wat daar speelt. Hier kun je handig op inspelen via je social media kanalen. Deel nuttige informatie, beantwoord veel gestelde vragen, maak top 10’s of maak infographics. Wat je ook doet, zorg dat je volgers het graag willen lezen of bekijken en dat ze de tijd voor je nemen!

 

Hoe is jouw aanwezigheid op social media?

Bovenstaande methoden en tips kunnen je helpen met het succesvol onderhouden en beheren van social media. Het zijn geen standaard turn-key oplossingen voor iedereen, maar kunnen je in ieder geval helpen en in de juiste richting wijzen. Deze methoden worden gebruikt door alle bedrijven die momenteel succesvol zijn op social media en zijn daarmee dus bewezen effectief.

Het belangrijkst om goed in gedachten te houden met het opzetten, beheren en onderhouden van social media kanalen is dat je consistent bent in je uitingen. Maak een plan en post regelmatig content waar mensen wat aan hebben. Dit is de basis van het succesvol onderhouden en beheren van je social media kanalen.

Denk je na deze blog dat dit wellicht niet helemaal voor jou is weggelegd? Er zijn veel specialisten die je hier voor in kunt huren. Zij denken met je mee en helpen je graag verder.

Als je vragen hebt, laat het ons weten. Je kunt ons contacten via onze social media kanalen als Facebook en LinkedIn, of je kunt een berichtje sturen via de contactpagina.