Een blog is tegenwoordig een waardevolle tool van elk bedrijf. Wil jij je online aanwezigheid vergroten en vertrouwen met je klanten opbouwen, leads genereren en je merk promoten, dan is een blog het perfecte middel. Maar hoe schrijf je een goede blog? Hoe bereik je jouw doelen met een blog? Vandaag geven we je de 5 top tips voor het schrijven van een goede blog. Zo weet jij hoe je jouw blog op laat vallen, toegevoegde waarde kunt bieden voor lezers én waarbij je ook werkt aan je business strategie!

We hebben het al eerder gehad over bloggen en het feit dat je hier veel geld mee kan verdienen. Het is echter wel een kwestie van doorzettingsvermogen, skills, kennis en een beetje geluk om een groot publiek te krijgen, waarna je daadwerkelijk wat kunt verdienen. Maar geld verdienen is niet het enige doel van een blog. Het is een super goede manier om je (bedrijf) in de schijnwerper te plaatsen. Het is heel goed voor klantenbinding, maar ook voor je vindbaarheid in de zoekmachines.

Omdat het schrijven van een blog vaak best wat tijd kost, is het belangrijk om dit proces te optimaliseren. We gaan er vanuit dat je met deze 5 tips jouw blogs een zetje kunt geven!

 

Schrijf een goede blog met passie

Iedereen kan wel een verhaal schrijven en als je je ervoor inzet kun je het ook nog wel goed laten scoren. Je kunt prima een populaire blog schrijven die je doelen behaalt. Maar wil je echt een goede blog schrijven, schrijf dan over iets waar je je hart en ziel in kan leggen. Schrijf met passie en je lezers zullen merken dat je authentiek bent. Dit onderscheidt de echt goede blogs van de rest. We hebben ontdekt dat hoe dichter het onderwerp bij jezelf ligt, hoe beter het resultaat. Je snapt zelf ook wel dat lastig is om iets over bijvoorbeeld auto’s te schrijven, als je hart bij tuinieren ligt. Schrijf dus met passie over iets waar jij echt om geeft!

 

Zorg dat je blog nuttig en informatief is voor de lezer

Een goede blog biedt iets waar de lezer wat aan heeft. Uiteraard kun je ook zomaar een verhaal schrijven en dit pushen, maar dat heeft vaak niet het gewenste resultaat. Wanneer je kijkt naar de meest populaire blogs, dan zijn die allemaal geschreven vanuit het oogpunt om nuttig te zijn voor de lezer. Houd hierbij dus ook heel goed het probleem van de lezer in gedachten. Wanneer jij hier op in kunt spelen en in je blog de juiste informatie, of antwoorden kan bieden om het probleem van de lezer, dan zit je goed! Het is dus voor je begint met schrijven belangrijk om goed na te gaan voor wie je wat schrijft: wie is je doelgroep, wat zijn de vragen die zij hebben en hoe kun je ze het beste benaderen. Voor organisaties krijg je dan bijvoorbeeld onderwerpen als hoe kun je het werk optimaliseren, meer winst behalen en de productiviteit verhogen.

Let er bij het schrijven op dat je het zo uitgebreid mogelijk maakt, zodat jouw blog de go-to plek wordt voor iedereen die informatie zoekt over jouw onderwerp.

 

Verzin pakkende titels en een super goede eerste alinea

De titel van een blog is momenteel heel belangrijk, net als de eerste alinea. Misschien meer dan het zou moeten zijn, maar mensen willen graag direct getriggerd worden door de eerste paar woorden. Veel lezers bepalen na die eerste paar zinnen al of ze verder lezen of afhaken. Het is dus zaak om ze vast te houden, te intrigeren en daarmee over te halen de rest van je blog ook te lezen. Laat ze in een paar regels weten wat jij gaat vertellen om hun probleem of vraag te verhelderen en wat de toegevoegde waarde van de blog is. Goede titels tussendoor helpen om de aandacht vast te houden. Afhankelijk van je doelgroep en onderwerp is het dus belangrijk om hier onderzoek naar te doen; wat wil je doelgroep lezen en hoe verpak je dat zo goed mogelijk.

Een tweede voordeel van goede titels en eerste alinea is het feit dat dit door zoekmachines meegenomen wordt en dus de vindbaarheid van he blog vergroot.

 

Communiceer met je lezers

In principe is een blog een soort conversatie met je lezers. Jouw blog is de start, maar lezers kunnen reageren en op deze manier kun jij dus met ze communiceren. Een goede manier om dit te starten is dus om vragen te stellen in je blog, of ze te vragen om feedback. Het mooie is, dat wanneer je veel vragen krijgt, je deze weer kunt verwerken in een nieuwe blog, met bijvoorbeeld een top 10. Dit is een perfecte manier om je lezers aan je te binden en te zorgen dat ze terugkomen.

 

Social media en gast posts

Social media is tegenwoordig onmisbaar wanneer het gaat om het online versterken van je merk, maar ook voor het promoten van je blogs. Laat jouw volgers zien dat je een nieuwe, boeiende blog hebt geschreven en leid hiermee mensen naar je website.

Wanneer je een gevestigde naam bent, of hele goede blogs schrijft, is het voor andere social media kanalen wellicht interessant om je blogs te reposten en te linken. Je kunt andere kanalen ook aanschrijven met een link naar jouw blog, om ze hierop te attenderen. Dit kan goed werken, maar realiseer je wel dat de wat grotere kanalen veel van dit soort verzoeken krijgen en je dus niet altijd resultaat hebt. Wanneer het lukt, zorgt voor nog meer mensen die je kennis maken met je merk en je weer meer verkeer naar je website leidt.

Hetzelfde geldt voor gast posts. Je kunt nieuwe lezers trekken door gast blogs te schrijven voor andere, grote blogs. Wanneer je daar een goede blog plaatst, zien mensen je als een deskundige of betrouwbare bron van informatie. Dit is een super goede manier om je publiek te vergroten!

 

We hopen dat deze 5 top tips voor het schrijven van een goede blog je helpen om jouw schrijfvaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Goed bloggen kost tijd en inzet, maar kan absoluut zorgen voor meer publiciteit en meer inkomsten, wanneer het goed gedaan wordt. Mocht je vragen of opmerkingen hebben, dan horen we het natuurlijk graag. Je kunt ons bijvoorbeeld een berichtje sturen via de contactpagina of via Facebook!