Nog maar enkele maanden geleden deed iedereen gewoon lekker zijn ding en was niemand zich van enig kwaad bewust. En toen kwam het coronavirus. Covid-19 verspreidde zich snel over de wereld en had gevolgen voor het grootste deel van de wereldbevolking. Veel van de maatregelen tegen het virus waren voor veel mensen niet prettig, maar bieden ook zeker kansen. Met name als het gaat om e-commerce. Vandaag gaan we in op hoe het coronavirus de e-commerce beïnvloed en kijken we welke kansen rond de coronacrisis er zijn om hier zakelijk gezien succesvol uit te komen.

Online shopping

In Nederland hebben we gelukkig geen strenge algemene lockdown en kijken we nu uit naar de versoepeling die binnenkort volgt. Omdat mensen in het begin werd aangeraden om binnen te blijven en niet gezellig te gaan shoppen, zagen we hierdoor in ons eigen land volop kansen voor online shopping. En nog steeds, ondanks de nieuwe versoepeling van de maatregelen. Veel mensen vermijden fysieke winkels en drukte en online bestellen is dan de perfecte manier om toch te winkelen, vooral voor die benodigdheden om deze turbulente tijd beter beheersbaar en wat aangenamer te maken.

Direct na het afkondigen van de maatregelen rond het virus nam bij veel webshops de vraag naar gezondheidsproducten, zoals desinfectiemiddelen en vitamines, toe en zagen we ook meer druk op tijdig leveren bij de verschillende koeriers.

Bij Sendcloud hebben we het aantal verzonden pakketten aanzienlijk zien toenemen sinds de week dat veel landen in Europa preventieve maatregelen namen. Als we de week van 6 april (week 15) vergelijken met de week voor de eerste preventieve maatregelen (week 11), zien we een verbazingwekkende stijging van 90%. Na het aankondigen van versoepelde maatregelen en het weer opengaan van veel sectoren, blijft de online vraag voor producten een stuk groter dan voor de coronacrisis.

Sectoren waarbij enorme groei te zien is qua online bestellingen, zijn onder andere webshops in tuinproducten, zoals Elho.com. Hier koop je de mooiste bloempotten en plantenbakken, die ook nog eens duurzaam zijn. Daarnaast zijn shops met producten voor in en om het huis populair, zoals Heuts.nl, met een groot assortiment aan zwembaden, loungesets en barbecues. Ook wordt er momenteel veel meer thuis geklust en doen webshops in gereedschappen het heel goed. Een mooi voorbeeld is Georgeatwork.nl, met alles voor iedere klus. Van complete werkplaatsinrichting tot gereedschapsets, je vindt het hier.

De groei en de potentie van webshops is dus duidelijk. We verwachten dat dit de komende maanden doorzet. Zeker omdat de zomer er nu echt aan komt en veel mensen toch nog redelijk huiverig zijn om zich op drukke plekken te begeven. Wanneer de klant niet lang in de rij wil staan, of andere mensen helemaal wil mijden, maar toch lekker wil shoppen, is een bezoekje aan jouw webshop de leukste en beste optie.

Internationaal

Voor webshop eigenaren zijn er dus zeker kansen rond de coronacrisis. Goed inspelen op de groeiende vraag vanuit de markt is een belangrijke factor voor succes. Maar ook internationaal opereren is in toenemende mate belangrijk en kansrijk. Zeker wanneer we naar de Covid-19 maatregelen kijken van de landen om ons heen, liggen er in veel landen duidelijke internationale kansen voor Nederlandse bedrijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanbieden van producten via Amazon, of rechtstreeks van je webshop in de taal van de klant over de grens.

Textcase is gespecialiseerd in dergelijke oplossingen en biedt perfecte vertalingen aan voor alle mogelijke buitenlandse opties. Onze “native speaker” vertalers, zorgen ervoor dat je webshop naadloos aansluit bij de taal van je buitenlandse klanten. Ervaar het zelf en neem contact met ons op voor de mogelijkheden.