De feestdagen komen er weer aan. Het is voor velen de mooiste tijd van het jaar, vol gezelligheid en sfeervolle momenten. Ondanks dat we in 2021 nog steeds leven in een wereld waarin corona en alles eromheen beheerst, is het toch bij uitstek een tijd waarin mensen veel geld uitgeven. Daar wil je als bedrijf natuurlijk graag een graantje van meepikken. Wat zijn de beste manieren om je sales te boosten voor de feestdagen? Hier gaan we vandaag op in, zodat jij maximaal kunt scoren tijdens de komende maanden.

In het seizoen voor de feestdagen zijn veel ondernemers bezig met het maken van mooie aanbiedingen om het aantal verkopen te vergroten. Hierdoor kan het echter zo zijn dat je marge er een beetje bij-in schiet. Hier zijn vijf strategieën die je kunt toepassen om je verkoop én winst tijdens Sinterklaas, kerst en de nieuwjaarperiode te stimuleren.

 

Voorspel hoeveel voorraad je nodig hebt

Dit is uiteraard iets wat iedere ondernemer weet, maar toch gaat het heel vaak nog fout. Het is heel belangrijk om goed naar je voorraad te kijken. Doe je dat niet dan loop je de kans dat je veel ‘nee’ moet verkopen, of dat je veel producten overhoudt die later stof liggen te vangen.

Voor de feestdagen is het slim om goed te kijken naar de data van de afgelopen jaren om het koop patroon van je klanten te herkennen. Kijk welke producten goed lopen en welke minder populair zijn om zo goed mogelijk in te kopen.

Leestip: cruciale factoren voor succes met e-commerce

 

Maak speciale aanbiedingen en combinaties

Dit is waar het echt leuk wordt: aanbiedingen verzinnen voor de feestdagen. En wat je ook aanbiedt, je kunt er altijd combinaties van maken voor een extra sales-boost. Zo kun je combinaties maken van diverse producten voor een speciale prijs, of werken met een ‘1 + 1 gratis’-actie.

Heb je nog wat oude voorraad liggen van iets, dan is de periode voor kerst de uitgelezen tijd om dit via een speciale aanbieding aan de man te brengen.

Leestip: 6 tips voor meer succes met Facebook Advertenties

 

Optimaliseer je website

Wat je ook aanbiedt; producten of diensten, het is slim om je website te optimaliseren voor de feestdagen. Dit zorgt voor een frisse look en biedt klanten snel de mogelijkheid om iets te kopen. Een aantal handige tips voor optimalisatie van je website zijn:

  • Maak gebruik van timers. Het gevoel van tijdsdruk is voor veel mensen een goede motivator om iets te kopen.
  • Update je website met leuke en passende afbeeldingen voor het kerst thema.
  • Promoot je speciale aanbiedingen op strategische plaatsen op je website, zodat bezoekers er niet om heen kunnen.
  • Plaats leuke en nuttige content voor je bezoekers, zoals kerst tips en cadeau tips.
  • Link veel verkochte producten of diensten aan andere producten of diensten, om klanten zo snel hier naartoe te leiden.
  • Optimaliseer je website voor Google. Door aandacht te besteden aan je SEO, wordt je vaker gevonden en kun je het aantal bezoekers laten groeien.
  • Probeer reviews van klanten te verzamelen en plaats deze op je website. Dit kan zijn van je producten of diensten, maar ook van je bedrijf in het algemeen. Reviews zijn voor veel bezoekers een hele goede motivator om actie te ondernemen.

Ben jij internationaal georiënteerd? Dan is het extra belangrijk om goed te kijken naar de vertalingen. Textcase helpt je graag met perfecte vertalingen voor een optimaal resultaat, ook voor de feestdagen.

 

Maak gebruik van Sinterklaas-, kerst- of nieuwjaarthema’s in je e-mail marketing

E-mail marketing is een krachtig hulpmiddel voor het realiseren van verkopen en een must-have in de marketing toolbox van elk bedrijf. Dit geldt zeker tijdens de feestdagen, waarbij je je klanten allerlei leuke en nuttige e-mails kunt sturen met aanbiedingen, plaatjes en kerstwensen.

E-mail marketing kan nuttig zijn om:

  • Klanten te herinneren dat ze nog producten in hun winkelmandje hebben liggen die niet afgerekend zijn.
  • Speciale aanbiedingen te sturen naar mensen die het aankoopproces niet afgerond hebben binnen een bepaalde tijd.
  • E-mails te sturen naar trouwe klanten met speciale aanbiedingen.
  • Bezoekers opnieuw te activeren na Sinterklaas, met acties voor kerst of nieuwjaar.

Er zijn allerlei nuttige tools om je te helpen met je e-mail marketing, zoals Mailchimp of Getresponse.

 

Maak een goede social-mediacampagne

Er is geen betere tijd om een leuke en goede social media campagne te starten dan voor de feestdagen. Dit hoeft niet per se betaald te zijn. Je kunt allerlei zaken op je social media kanalen delen, zoals aanbiedingen en like/deel acties. Deelnemers kun je vervolgens weer belonen met korting, gratis producten of exclusieve acties voor je meest gewaardeerde klanten. Op deze manier kun je je online aanwezigheid en dus je opbrengst voor de feestdagen verbeteren.

Textcase kan je helpen met het maken van social media campagnes voor het buitenland. Onze vertalers weten exact wat er speelt in vrijwel alle landen in de wereld. Zo kun jij inspelen op lokale en culturele zaken om zo het best mogelijke resultaat te boeken. Wij staan voor je klaar!

 

We hopen dat je met deze 5 beste manieren om je sales te boosten voor de feestdagen ook jouw succes kunt optimaliseren. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op.

 

Wat ga jij doen om de komende feestdagen tot een succes te maken en je sales te boosten?