Facebook heeft momenteel een kleine 3 miljard maandelijkse gebruikers en is hiermee het grootste social media netwerk in de wereld. In Nederland kijken er elke dag ruim 7 miljoen mensen op Facebook. Dat is bijna de helft van de hele bevolking. Het is dus niet moeilijk om te begrijpen dat je zakelijk een enorme doelgroep kunt aanspreken door actief te zijn op Facebook. Een Facebook bedrijfspagina kan je hiermee helpen en daarom gaan we vandaag in op waarom Facebook voor bedrijven zakelijk gezien zo belangrijk is.
Wat is een Facebook bedrijfspagina?
Een Facebook bedrijfspagina is, zoals de naam al zegt, een pagina die een bedrijf op Facebook kan aanmaken. Dit is gratis en verbreedt je aanwezigheid op internet. Op je bedrijfspagina kun je informatie over je bedrijf zetten, foto’s plaatsen, contactinformatie, producten en meer. Daarnaast kun je via je bedrijfspagina communiceren met (potentiele) klanten. Dit kan via het plaatsen van berichten en bijbehorende reacties, maar ook via de chatfunctie.
Net als alles online, is het belangrijk om wat moois te maken van je Facebook bedrijfspagina. Je wilt tenslotte een goede indruk maken en achterlaten bij alle bezoekers.
Klanten kunnen je pagina liken en volgen, waarmee je je organische (niet betaalde) bereik vergroot. Hoe meer volgers, hoe meer mensen je berichten zien.
Hoe gebruik je een Facebook bedrijfspagina?
Facebook heeft er helaas een handje van om de regels en algoritmes regelmatig te wijzigen. Dit betekent dat de manier waarop je nu een promotie draait, over een tijdje zomaar anders kan zijn. Dit is soms een beetje vervelend en vermoeiend, want dan moet je dus weer uitzoeken wat de nieuwe beste strategie is. Dit neemt niet weg, dat je met een goede strategie aan Facebook een ontzettende goede en effectieve tool hebt om je doelgroep te targeten.
We weten allemaal dat Facebook veel informatie van gebruikers opslaat. Dit kun je als bedrijf in je voordeel gebruiken, door heel specifiek mensen te targeten die jij wilt.
Zoals gezegd kun je via je bedrijfspagina heel gemakkelijk berichten plaatsen en delen. Het is een ideaal netwerk om je blog op te zetten, zodat snel meer mensen deze gaan lezen. Zo verspreid je jouw boodschap (en daarmee naamsbekendheid) online. Wil je je bericht en bereik een boost geven, dan kun je een betaalde promotie starten. Dit is erg effectief om meer volgers te krijgen, of om mensen naar je bedrijfspagina of website te leiden.
Je kunt Facebook als bedrijf dus prima gratis gebruiken, maar uiteraard zijn betaalde opties ook mogelijk.
De voordelen van een Facebook bedrijfspagina
Een bedrijfspagina op Facebook is super handig en biedt je als bedrijf allerlei mogelijkheden en voordelen. Denk hierbij aan:
- Betere vindbaarheid. Veel mensen zoeken rechtstreeks op Facebook en ook Google indexeert Facebook voor betere vindbaarheid in het algemeen.
- Een hele goede manier om contact te leggen en houden met je klanten.
- Je producten en diensten aanbieden en promoten aan een heel groot publiek. Je kunt met betaalde promoties ook goed heel gericht je doelgroep definiëren, waarmee je meer succes kunt behalen.
- Ideaal om evenementen te promoten en bezoekers te werven.
- Boost het verkeer naar je website. Omdat je je bedrijfsgegevens op de bedrijfspagina zet, kunnen mensen makkelijk doorklikken naar je website. Ook door bijvoorbeeld berichten en producten op je pagina te zetten, trek je weer meer mensen naar je website of webshop.
- Facebook heeft door alle gebruikersinformatie een zeer uitgebreide database van je potentiele klanten. Hiermee kun je jouw doelgroep dus ook beter leren kennen.
- Je kunt je Facebook pagina via een Pixel koppelen aan je website. Hiermee kun je precies volgen wat het effect is van je berichten en promoties als het gaat om bezoekersaantallen en daadwerkelijke sales.
- Je kunt letterlijk de hele wereld bedienen. Heb jij klanten aan de andere kant van de wereld? Geen nood! Ook deze kun je gericht targeten en bedienen. Textcase helpt je graag verder met je vertalingen. Zo kunnen wij je helpen om jouw Facebook bedrijfspagina geheel in het Engels te maken, of elke andere gewenste taal.
Belangrijke tips voor het beheer van je bedrijfspagina
Om succesvol een bedrijfspagina te maken en beheren, moet je er wel tijd en moeite in stoppen. We hebben hier een paar belangrijke tips om je pagina meer succesvol te maken.
- Reageer altijd op berichten. Mensen houden tegenwoordig van goede communicatie met bedrijven. Wanneer ze reageren op een bericht, of met je willen chatten, is het slim om hier altijd netjes en snel op te reageren. Facebook laat ook de reactietijd zien van de chatfunctie. Probeer deze zo laag mogelijk te houden om je bezoekers een vertrouwd beeld te geven.
- Gebruik Facebook Business Suite Insights. Hiermee kun je ontzettend veel data en informatie over je doelgroep verkrijgen. Dit is heel nuttig voor betaalde campagnes.
- Maak af en toe een leuke give-away of wedstrijd. Zo bind je klanten op een ludieke manier aan je bedrijf en vergroot je snel je naamsbekendheid. Want iedereen is tegenwoordig dol op gratis producten of diensten!
- Kom menselijk over. Dit is een van de allerbelangrijkste tips: wees geen robot en zorg dat je menselijk en aardig overkomt. Je wilt met je bedrijfspagina tenslotte je bereik vergroten en je naam of merk promoten. Dat doe je niet door bot te zijn of niet te reageren op berichten.
Facebook voor bedrijven is tegenwoordig een onmisbare tool voor alle bedrijven. Groot en klein; met een goede bedrijfspagina kun je heel veel winst behalen. Het kost wat tijd en inzet, maar het biedt veel mogelijkheden voor interactie met (potentiële) klanten. Je kunt ook heel goed achterhalen wat de interesses zijn van klanten en hier op inspelen.
Heb jij vragen over een Facebook bedrijfspagina? Wil je er een opzetten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Textcase kan je hiermee helpen. Onze online experts kunnen snel een hele bedrijfspagina voor je inrichten in elke gewenste taal. Indien gewenst kunnen we deze ook voor je onderhouden en uitbouwen. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.