Tegenwoordig werken veel freelancers online. Dit zorgt ervoor dat ze nieuwe klanten vaak niet in levende lijve ontmoeten, maar afspraken maken via video chat, zoals Zoom, Facetime of Teams. Ook wanneer je op deze manier werkt, is het cruciaal om te begrijpen hoe je een goede eerste indruk maakt op je nieuwe of potentiële klanten. Om je op weg te helpen, geven wij je een aantal goede tips voor een super goede “first impression”.

Omdat tegenwoordig veel digitaal gebeurt, in de hand gewerkt door de corona maatregelen, ligt de wereld aan je voeten als freelancer. Je kunt gemakkelijker dan ooit klanten vanuit de hele wereld bedienen. Zeker wanneer je werkt in de digitale sector, zijn de mogelijkheden eindeloos. Denk aan het ontwerpen en bouwen van websites, branding, content creatie en vertaalservices.

Dat je digitaal contact maakt met klanten betekent natuurlijk niet dat je minder goed voor moet bereiden. Met onze handige tips, vergeet je niets en ga je altijd voor succes!

 

Doe je huiswerk

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt ook voor digitale meetings. Wanneer je goed voorbereid bent, laat je zien dat je betrokken bent bij de klant. Hier zijn een aantal zaken die je goed vooraf kunt onderzoeken, zodat je een goede eerste indruk maakt:

  • Onderzoek het bedrijf zodat je op de hoogte bent van de producten of diensten die ze leveren, de doelen die ze hebben (missie) en waar in de wereld ze opereren.
  • Onderzoek de persoon of personen die je online ontmoet. Kijk wat ze in het verleden gedaan hebben en eventueel naar hun cultuur, zodat je daarop in kunt spelen.
  • Zorg dat je goed op de hoogte bent van de baan of klus en de vereisten hiervoor.
  • Maak alvast een digitaal portfolio wat aansluit bij de baan of klus. Dit kun je dan direct delen met je klant.

 

Kleed je voor succes

Werk je als freelancer thuis, dan heb je het geluk dat je gewoon in je pyjama kan werken. Of zelfs met nog minder kleding als je dat wilt ;-). Het is echter geen goed idee om diezelfde kleding te dragen wanneer je een online meeting hebt met een klant. Voor een goede eerste indruk, draag je dezelfde kleding die je zou dragen bij een normaal sollicitatiegesprek. Dus doe je haar en draag nette, professionele kleding. Een pro tip: zorg ervoor dat de achtergrond netjes is wanneer je een video chat hebt. Niemand hoeft je persoonlijke rommel op de achtergrond te zien en dat heeft zeker invloed op hoe jij als persoon overkomt. Ben je netjes, of ben je rommelig? Laat zien dat jij netjes en schoon bent, want zo wil je zakelijk ook overkomen.

 

Wees op tijd

Waar we voorheen de goede smoes van files konden gebruiken als we te laat waren bij een afspraak, gaat dat nu niet meer op met video chatten. Voor een goede eerste indruk zorg je ervoor dat je op tijd bent. Het beste is om zelfs iets eerder te zijn dan je klant. Zo kun je ook handig nog eventuele technische issues verhelpen indien nodig. Wanneer je internationale klanten hebt, kijk dan goed naar de tijdzones in de betreffende regio.

 

Luister goed

Goed luisteren is een skill die niet voor iedereen is weggelegd. Geen probleem met digitale meetings. Weet je dat je niet zo goed kan luisteren en tegelijkertijd aantekeningen kan maken, vraag dan gewoon of je het gesprek mag opnemen. Luister naar wat de klant zegt en vraagt om zo goed mogelijk in te kunnen springen op alle wensen.

 

Maak een connectie

Net als bij elk gesprek, is het maken van een connectie erg belangrijk. Een goede connectie zorgt ervoor dat een gesprek makkelijker verloopt en vergroot je kans op succes. Zoek dus snel iets wat jullie gemeen hebben. Dit kan een interesse of hobby zijn, maar ook iets zakelijks. Door een connectie te maken, zullen ze zich jou goed herinneren wanneer ze denken aan de persoon die het beste is voor de baan of klus.

 

Wees realistisch

Niemand houdt van beloftes die vervolgens niet waargemaakt kunnen worden. Het is dus altijd belangrijk om realistisch te zijn met wat je kan bieden. Veel freelancers zeggen snel ja tegen elke opdracht. Wanneer je niet kunt bieden wat je beloofd hebt, is de kans groot dat je in de toekomst niet meer gevraagd wordt door deze klant. Wees dus open en eerlijk en vooral realistisch over wat je kan bieden en hoeveel tijd je nodig hebt. Verwachtingen managen zorgt voor meer wederzijds respect en succes.

 

Bied oplossingen

Het belangrijkste doel van een gesprek met een klant is dat jij oplossingen biedt voor hun problemen. Als jij snel en efficiënt met oplossingen komt, bied je meerwaarde en bespaar je je klant geld. Dit is wat elke klant zal waarderen en wat ervoor zorgt dat jij een goede eerste indruk maakt. Wanneer jij goede oplossingen biedt en je beloftes nakomt, is de kans groot dat je in de toekomst weer ingehuurd wordt.

 

We hopen dat je met deze aandachtspunten een goede eerste indruk maakt en daardoor meer succes hebt met je online klanten. Bovenstaande punten gelden voor klanten over de hele wereld.

Wanneer je voor internationale klanten een fantastische eerste indruk wilt maken, dan helpt Textcase je graag op weg. Onze vertalers kunnen je helpen met bijvoorbeeld het vertalen van je portfolio in elke gewenste taal. Zo laat jij aan jouw klant zien dat je extra goed voorbereid bent en dat je moeite wilt doen, hetgeen vaak erg gewaardeerd wordt. Wil je vrijblijvend een offerte aanvraag voor vertaalwerk, neem dan contact met ons op. Ons team staat voor je klaar.