Tegenwoordig heb je voor succesvol internationaal ondernemen andere vaardigheden nodig dan een decennium geleden. Internationaal zaken doen betekent acteren in een complexe, onzekere en vluchtige wereld. Dit vergt veelal ander soort vaardigheden dan bijvoorbeeld boekhouden of analyse. Dit zijn zogenaamde “harde” vaardigheden (hard skills). Juist nu kunnen “zachte” vaardigheden (soft skills) het verschil betekenen tussen veel succes of slechts overleven, of zelfs ten onder gaan. Vandaag gaan wij in op de top 5 vaardigheden die je nodig hebt voor internationaal ondernemen met succes.

In dit digitale tijdperk zien we dat steeds meer mensen het hun geluk elders zoeken en dat internationaal ondernemen enorm groeit. Dit kan door middel van een baan bij een internationaal bedrijf, ergens in een ander land gaan werken, of je eigen bedrijf internationaliseren om de wereld te veroveren. Hoe jij er ook in staat, dit zijn de vaardigheden die je nodig hebt om internationaal ondernemen te laten slagen:

  • Goede communicatieve vaardigheden
  • Cultureel bewustzijn
  • Emotionele intelligentie
  • Creativiteit
  • Veerkracht en aanpassingsvermogen

 

Goede communicatieve vaardigheden

Elke vorm van ondernemerschap vergt eigenlijk goede communicatieve vaardigheden. Of je nu zelf een bedrijf hebt, of voor een werkgever werkt, communiceren is altijd belangrijk.

Communicatieve vaardigheden kunnen allerlei zaken omvatten, zoals je welbespraaktheid, schrijfvaardigheden en presentatievaardigheden. Het goed overbrengen van jouw ideeën en mening naar anderen is super belangrijk. De tijd van de jaknikkers is over en je mening kunnen en durven geven wordt steeds meer gewaardeerd.

Tip: wil je communiceren in een andere taal, die je zelf niet vaardig bent? Geen zorgen! Ons team van vertalers staat voor je klaar om je te helpen.

 

Cultureel bewustzijn

Cultureel bewustzijn is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Elke cultuur heeft zijn eigen nuances en aspecten. Dit is wat de wereld een mooie en diverse plek maakt. Maar culturele verschillen kunnen ook leiden tot misverstanden, gemiste deals of zelfs internationale schade.

Wanneer je internationaal wilt ondernemen is het heel belangrijk om goed te kijken naar de culturen waarmee je zaken wilt doen. Leer deze culturen kennen en richt je niet alleen op de taal die ze elders spreken. Kijk bijvoorbeeld ook naar het geloof, de tradities en de sociale normen en waarden.

Wanneer je sterk cultureel bewustzijn hebt, kun je jouw boodschap met meer succes verspreiden en je doelen behalen, waar je ook bent op de wereld.

 

Emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie duidt op de vaardigheid om de emoties van anderen te ontvangen en hier op een goede manier mee om te gaan. Hierbij houdt je uiteraard ook rekening met je eigen gevoelens en emoties.

Het is een beetje lastig om dit te kwantificeren en het is uiteraard helemaal verschillend per persoon, maar het emotionele intelligentie uit zich onder andere door:

  • Zelfbewustzijn: je eigen kracht, zwakheden, emoties, geloof en motivaties kennen en inzetten om zo je doelen te behalen.
  • Zelfbeheersing: het kunnen inhouden van boosheid en een reactie op iets in alle rust kunnen bieden kan enorm helpen met het realiseren van zakelijke deals.
  • Empathie: de vaardigheid om de emoties en ervaringen van andere mensen te begrijpen en je hierbij in te leven in een ander.
  • Motivatie: motivatie is voor vrijwel alles in het leven super belangrijk en ook bij internationaal ondernemen. Als je zelf gemotiveerd kunt blijven én anderen kunt motiveren, heb je een stapje voor op de concurrentie.

Zeker op het internationale speelveld is emotionele intelligentie heel belangrijk. Zeker wanneer je te maken krijgt met andere culturen en andere talen is een connectie met anderen maken van groot belang.

Leestip: zo maak je een goede indruk op een nieuwe klant.

 

Creativiteit

Out of the box denken, ofwel creatief zijn, is een andere belangrijke vaardigheid die zeker ook nodig is voor internationaal ondernemen. Iemand die creatief is, kan veelal beter innovaties bedenken en denkt meer in mogelijkheden en uitdagingen dan in problemen.

Door creativiteit kun je beter inspelen op de continue veranderende internationalisering en ben je beter in staat om hordes op de weg te overwinnen.

 

Veerkracht en aanpassingsvermogen

Iedereen maakt fouten. Dit is helemaal niet erg en juist leerzaam. De manier waarop je met je fouten omgaat, zorgt ervoor dat meer of minder succesvol bent. Dit geldt zeker voor internationaal ondernemen, waarbij je werkt met andere culturen en tijdzones; foutjes zijn dan zo gemaakt. Met veerkracht en aanpassingsvermogen stap je gewoon weer vrolijk in het zadel en zorg je ervoor dat je de volgende keer beter beslagen ten ijs komt.

 

Hoe kun jij jouw vaardigheden verbeteren?

Nu we benoemd hebben welke top 5 vaardigheden je nodig hebt voor internationaal ondernemen, is het ook belangrijk om te kijken hoe je deze vaardigheden kunt verbeteren.

Het belangrijkst is leren in de praktijk. Zoek naar mogelijkheden om deze vaardigheden te gebruiken, om zo elke keer meer te leren en beter te worden. Dit geldt met name voor vaardigheden waarvan je weet dat je ze minder goed beheerst.

Op het gebied van internationaal ondernemen is het handig om contact te leggen met mensen van andere culturen en landen. Dit helpt je enorm bij je kennis over de betreffende landen, waardoor je culturele bewustzijn snel zal groeien.

Daarnaast zijn er uiteraard ook allerlei cursussen, zoals de Global Business Course, die je verder kunnen helpen.

Tot slot zijn samenwerkingen altijd heel handig. Weet je van jezelf dat je minder uitblinkt in bepaalde vaardigheden, dan kun je iemand inhuren die daarin wel heel goed is.

Textcase staat voor je klaar wanneer je hulp nodig hebt met vertalingen voor jouw internationale avontuur. Ons team van vertalers kan elke taal op perfecte manier voor je vertalen, wat je boodschap of doel ook is. Vraag vrijblijvend een offerte, of neem contact met ons op.