Vorige week schreven we al over hoe je tegenwoordig hoger in de zoekresultaten van Google geplaatst kan worden door het maken van unieke, nuttige content. We noemden hier ook al Google’s E.E.A.T. Maar wat is dit nu precies en wat moet je ermee. Tijd om dieper in Google te duiken om zo je positie in de zoekmachine te verhogen, je website vertrouwenswaardiger te maken en meer conversies te realiseren.

 

Wat betekent E.E.A.T?

E.E.A.T. staat voor:

  • Experience (ervaring)
  • Expertise (expertise)
  • Authoritativeness (autoriteit)
  • Trust (vertrouwen)

E.E.A.T. is een van de pijlers van de richtlijnen van Google die het gebruikt bij het beoordelen van een website. Het is dus heel belangrijk voor jouw website, als je online succesvol wilt zijn.

 

Experience – ervaring

Als je ergens naar op zoek bent, is het altijd fijn om informatie te krijgen van iemand die ervaring heeft met het betreffende product, dienst of bedrijf. Hoe meer ervaring iemand heeft op een bepaald gebied, hoe waardevoller de informatie is die hij of zij deelt. Google beoordeelt de content op een website tegenwoordig dus ook op basis van de ervaring van de schrijver met het onderwerp.

Een voorbeeld kan zijn wanneer iemand een blog schrijft over de leukste kerstcadeaus voor 2024. Dit kan een generieke blog zijn, met wat algemene informatie over een aantal producten, maar ook een blog met de ervaringen van de schrijver met de betreffende producten. Veel mensen zullen het met Google eens zijn, dat het eerste eigenlijk niet zo heel boeiend is, maar het tweede juist wel. Google beoordeelt een blog die geschreven is op basis van persoonlijke ervaringen daarom dus veel hoger.

Daarnaast is er ook nog de ervaring die iemand krijgt door lang met een bepaald onderwerp bezig te zijn. Denk aan een professor, die zich vele jaren gespecialiseerd heeft in een bepaald onderwerp. Wanneer deze persoon iets over dit onderwerp schrijft, dan is dat voor de lezer zeer waarschijnlijk hele nuttige informatie.

 

Expertise – deskundigheid

Expertise sluit eigenlijk nauw aan bij wat we net schreven. Het gaat hierbij om de deskundigheid die iemand heeft bij een bepaald onderwerp. Hoe groter die deskundigheid, hoe betrouwbaarder de content die die persoon hierover kan maken en hoe nuttiger dit dus is voor de lezer.

Wanneer iemand al 15 jaar ervaring heeft met het kweken van een bepaalde vis, kun je als lezer aannemen dat deze persoon een grote expertise heeft op dit gebied en dus betrouwbaar is met de gedeelde informatie.

Het is hierbij handig om als auteur van content deze deskundigheid in je profiel te zetten, en om te linken naar je social media profielen, zoals LinkedIn. Dit laat de lezer direct zien wie de auteur is. Uiteraard checken de algoritmes van Google ook deze informatie, wat helpt in de ranking van je website.

 

Leestip: Het nut van vertalingen om je social media pagina’s een boost te geven

 

Authoritativeness – autoriteit

Autoriteit staat voor hoe gezaghebbend je website is in Google. Google kijkt hierbij onder andere naar de intentie van de zoekopdracht en linkt dit aan websites die als gezaghebbende bron worden beschouwd.

Hierbij kun je denken aan een zoekopdracht over het betalen van belasting. Google zal dan altijd eerst de website van de belastingdienst tonen, omdat dit gezien wordt als autoriteit op het gebied van belasting.

Hoe verkrijg je de status van autoriteit op een bepaald onderwerp? Dit vergt best wat inspanning, maar is voor iedereen haalbaar. Het is belangrijk om je te richten op zoveel mogelijk nuttige informatie binnen het domein waarin je actief bent. Is jouw business het verkopen van (kerst)kaarten? Dan moet jouw website alles over dit onderwerp – en aansluitende topics – behandelen.

 

Trust – vertrouwen

Last but not least – vertrouwen. Vertrouwen is een zeer belangrijke factor voor de Google zoekmachine. Hoe groter het vertrouwen van klanten in jouw website en bedrijf, hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten.

Vertrouwen laat zien hoe klanten en bezoekers over jouw website en bedrijf denken, maar ook hoe jij jezelf digitaal laat zien. Het wekt bijvoorbeeld veel vertrouwen om een duidelijke ‘over ons’ pagina te hebben en eventueel foto’s van de medewerkers te tonen. Dit maakt het bedrijf persoonlijker en meer vertrouwenwekkend in de ogen van bezoekers.

Daarnaast spelen reviews en referenties een belangrijke rol. Niet voor niets is een bedrijfsprofiel van Google, waar iedereen een review kan achterlaten, een graadmeter voor de zoekmachine. Ook reviews van andere platformen kunnen enorm helpen in het vergroten van het vertrouwen in jouw website of merk.

Tot slot kun je ook duidelijk beeldmateriaal laten zien van de producten die je aanbiedt, of van je werk in de diensten die je levert. Dit geeft de kijker direct een goed beeld van jouw kwaliteiten, wat veel vertrouwen wekt.

 

E.E.A.T. op jouw website

Het zal duidelijk zijn dat Google’s E.E.A.T. heel belangrijk is voor de beoordeling van jouw website. Hoe hoger je scoort op de 4 onderdelen, hoe hoger je wordt geplaatst in de zoekresultaten van Google.

Om jouw website een boost te geven, kun je dus zorgen voor het maken van unieke, nuttige content die geschreven is door een ervaren schrijver. Het plaatsten van een profiel van de auteur kan ook helpen, of het toevoegen van links naar een social media profiel van de schrijver.

Wat tegenwoordig vooral niet helpt is het gebruik van content die is gegenereerd door kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT, of een andere chatbot.

Lees ook: De kracht van taal: het verschil tussen menselijke vertalers en vertaalapps

 

We hopen dat deze informatie je helpt om jouw website hoger te plaatsen in Google en dus om online meer succesvol te worden.

Heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Ons team staat voor je klaar.