Iedereen die zich bezig houdt met websites of online producten en/of diensten aanbiedt, weet dat Google van groot belang is. Door hoog te scoren in de zoekresultaten, krijg je meer bezoekers en kun je dus meer conversies realiseren, zoals bijvoorbeeld afgeronde verkopen of ingevulde contactformulieren. Google update regelmatig de algoritmes achter de zoekmachine en het is belangrijk om hiermee rekening te houden voor je website. In deze blog gaan we in op het belang van goede, nuttige content voor jouw website en hoe Textcase je hiermee kan helpen.

 

Het gebruik van AI voor content

In de afgelopen tijd is het gebruik van AI voor het maken van content enorm gegroeid. Maar hoe vertaalt deze ontwikkeling zich wanneer we kijken naar de zoekresultaten?

Google ziet dat de diverse kunstmatige intelligentie tools een flinke bijdrage leveren aan de hoeveelheid content die tegenwoordig op het internet verschijnt. Wanneer we zelf goed kijken naar die content, dan valt het op dat elke blog ongeveer hetzelfde is. Ook Google heeft dit natuurlijk gemerkt en heeft hierop actie ondernomen.

Leestip: ChatGPT – alles wat je moet weten over deze intelligente chatbot

 

Google E.E.A.T.

Met het updaten van de algoritmes voor de zoekmachine, heeft Google ook nieuwe richtlijnen toegevoegd. Dit betekent dat Google kijkt naar E.E.A.T., oftewel Experience, Expertise, Authoritativeness en Thrustworthiness. Simpel gezegd kijkt Google dus of de content is gemaakt door een ervaren schrijver met persoonlijke ervaring; met expertise in het betreffende vakgebied. Daarnaast kijkt Google of je website vertrouwenswaardig is en of het een autoriteit is op het betreffende vakgebied. Tot slot kijkt de zoekmachine ook of de content toegevoegde waarde heeft voor de lezer en of het een bevredigende ervaring biedt aan de lezer. Wanneer de content niet voldoet aan de verwachtingen van de lezer, zal het ook minder goed scoren in de zoekresultaten van Google.

Search Quality Raters

Om op deze belangrijke criteria te controleren, zet Google Search Quality Raters (SQR) in. Dit zijn externe medewerkers vanuit de hele wereld, die website controleren volgens de Google richtlijnen. Met de feedback die deze SQR aanleveren, verbetert Google haar systemen en worden dus de zoekresultaten beïnvloed.

 

Met al deze tools lijkt Google een offensief te hebben ingezet tegen het gebruik van AI voor het maken van content. Op zich logisch, want zoals gezegd is vrijwel alles wat bijvoorbeeld ChatGPT schrijft, ongeveer hetzelfde. Hier heb je als lezer niet zoveel aan, iets wat Google onderstreept. Het gebruik van kunstmatige intelligentie voor het schrijven van content heeft op de lange termijn een negatief effect op de vindbaarheid van je website, doordat Google je website lager in de zoekresultaten plaatst. Hier komt dus het “oude vertrouwde” menselijke aspect weer om de hoek kijken voor goede, blijvende resultaten.

 

Zo kan Textcase jou helpen voor betere Google zoekresultaten

Aan de hand van bovenstaande informatie wordt het duidelijk dat de inzet van hulpmiddelen als ChatGPT weliswaar snel zijn – en hierdoor kosten kunnen besparen – maar dat ze op de (middel)lange termijn niet de beste keuze zijn. Doordat je website lager wordt gezet in de zoekresultaten, zal het gebruik van door AI geproduceerde content je dus uiteindelijk alleen maar bezoekers en geld kosten.

AI en vertalingen

Bij Textcase hebben we de afgelopen jaren goed gekeken naar het gebruik van AI als het gaat om vertalingen. Ook in die sector zien we dat veel bedrijven kozen voor de snelle en makkelijke oplossingen van bijvoorbeeld Google Translate. Echter ook hier blijkt dat dit de kwaliteit niet echt ten goede komt. Hierdoor zien we nu juist weer dat veel bedrijven toch weer kiezen voor professionele, menselijke vertalers.

Leestip: De kracht van taal: het verschil tussen menselijke vertalers en vertaalapps

Betere resultaten door menselijk kwaliteitswerk

Naast vertalers, werkt Textcase ook met diverse professionele tekstschrijvers. Zij doen niets anders dan teksten schrijven die gericht zijn op een optimale klantervaring en goede inhoud. De meeste van onze tekstschrijvers hebben diverse vakgebieden, waardoor ze daadwerkelijk uit ervaring kunnen schrijven over onderwerpen binnen deze expertises.

Ben jij op zoek naar een duurzame kwaliteitsoplossing voor een hogere positionering in de Google zoekresultaten? Wil jij aan de E.E.A.T. richtlijnen van Google voldoen voor een goede en betrouwbare bezoekerservaring? Wil jij meer bezoekers en daardoor een hogere conversieratio van jouw website of webshop? Dan kan Textcase helpen door goede content voor je te schrijven. We kunnen content leveren van elke lengte. Ben je op zoek naar een korte blog van 300 woorden of juist een zeer uitgebreide informatiepagina met 2500 woorden? Wil je de content direct vertaald hebben in meerdere talen? Wil je dat wij de content voor je op jouw website plaatsen? Alles is mogelijk door ons team van specialisten.

We kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden, waardoor jij niet alleen de komende weken goede resultaten boekt, maar ook de komende jaren profijt hebt van je inspannen en investeringen.

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op en we kijken graag met je mee.