Wat een raar, ongrijpbaar ding eigenlijk: een grens. Waarom laten de meeste mensen zich er toch door tegen houden? En sommige niet?
Eind vorig jaar vonden de Border Sessions plaats. Die werden georganiseerd in Theater het Spui in Den Haag en gaan traditioneel vooraf aan het bekende boek- en muziekfestival Crossing Border. Border Sessions is een internationaal technologie festival, dat een podium biedt aan schrijvers, ingenieurs, wetenschappers, ontwerpers, kunstenaars, denkers en ondernemers.
Het was een dag vol inspirerende verhalen van bijzondere mensen. Stuk voor stuk digitale dwarsdenkers. Eén van die mensen was James Bridle. Van origine een Brit die inmiddels al een tijdje zijn basis heeft gevonden in Athene. Hij heeft een achtergrond in Computer- en Cognitieve wetenschap waarbij hij zich heeft gespecialiseerd in Taalwetenschappen en Kunstmatige Intelligentie.
James schetste met zijn betoog: ‘Living on the Electromagnetic Border’ een verontrustend beeld van fysieke, maar vooral ook digitale grenzen en hoe hier mee wordt omgegaan. Hij legde met zijn verhaal vooral bloot wat voor een raar ding een grens eigenlijk is. Waarom laten we ons door zoiets tegenhouden in deze tijd waarin de wereld door technologie juist steeds kleiner lijkt te worden?
Laat jij je tegenhouden?
Eén groep mensen die zich, over het algemeen, niet gemakkelijk laat tegenhouden zijn ondernemers. Hoe kijken zij naar grenzen? Want ondernemers zijn van nature opportunisten die over grenzen heen kijken, om deze vervolgens te doorbreken. Want jouw briljante idee, product of dienst werkt natuurlijk niet alleen hier in Nederland maar waarschijnlijk net zo goed aan de andere kant van de grens. Een nieuwe markt ligt op je te wachten! En een grens gaat jou echt niet stoppen bij het veroveren daarvan.
Opportunisme is goed, maar ondernemers moeten zich wel realiseren dat ze niet álles zelf kunnen. Natuurlijk vertel je het verhaal van je product als geen ander in je eigen taal. Maar hoe klinkt dat aan de andere kant van de grens? En hoe ga je om met alle verschillende culturen? Onaangename verrassingen liggen op de loer. Een fout, hoe subtiel ook, verpest je eerste indruk. Ook dát weet je als ondernemer.
Maak een goede eerste indruk
Ga je als ondernemer over de grens; neem dan wel een goed vertaalbureau in de arm. Zij zullen jou helpen bij het succesvol doorbreken van één van de moeilijkste grenzen: de taalgrens. Textcase is gespecialiseerd in het helpen internationaliseren van bedrijven en start-ups. Door middel van ons netwerk van zowel freelance vertalers als online marketeers, helpen we jou met het maken van een uitstekende online presentatie van je product of idee. Of het nou gaat om internationale AdWords-campagnes of een website of webshop die ook op de buitenlandse Googles vindbaar is.