Alle pijlen wijzen in dezelfde richting: er is een recessie op komst. Na de coronacrisis, wordt de wereld nu hard geraakt door de oorlog in Oekraïne. De energieprijzen stijgen, de benzine wordt met de dag duurder en de boodschappen waren nog nooit zo duur. Dat is allemaal geen goed nieuws. De meeste experts verwachten dat we de komende 6 maanden tot 2 jaar met een globale recessie te maken zullen hebben. Dit kan ook van invloed zijn op je bedrijf, maar dat hoeft niet. Er zijn ook manieren om succesvol te zijn tijdens en vooral na een recessie.

Het woord recessie alleen al zorgt voor angst in het hart van vrijwel elke ondernemer – en terecht. Studies hebben aangetoond dat tijdens een globale recessie, het aantal ondernemers dat failliet gaat en het aantal mensen dat hun baan verliest, zo ongeveer verdubbelt. Ook het aantal startups zakt enorm tijdens zo’n periode. Het is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel, want een andere studie toont aan dat een recessie geen invloed heeft op het lange termijn succes van een onderneming.

Er zijn een aantal strategieën om ook tijdens en na een recessie succesvol te zijn met je onderneming. Het is belangrijk om op korte termijn de juiste strategische beslissingen te nemen, want lang wachten leidt vaak tot verlies en achter de zaken aanlopen. Dit is iets wat je zeker niet wilt. Aanpassingsvermogen van ondernemingen is nu een van de belangrijkste zaken voor succes.

 

Leestip: Zo ga je als ZZP-er om met inflatie

 

Dit zijn onze tips om succesvol te zijn tijdens en na een recessie

Focus op het nemen van beslissingen

Recessies zijn veelal lastige tijden, maar ze bieden ook mogelijkheden om sterker te worden als onderneming. Dit vereist wel dat er veranderingen plaatsvinden en dit kan alleen als er beslissingen genomen worden. Inspelen op de veranderende tijden is super belangrijk tijdens een recessie. Doe je dit goed, dan is er veel kans op succes. Hoe langer je onderneming vasthoudt aan de “oude” manier van zaken doen, hoe meer kans op een slechte uitkomst. Zorg er dus voor dat de juiste mensen de juiste beslissingen nemen en zorg ervoor dat het nemen van die beslissingen prioriteit heeft.

 

Er is niet zoiets als een strategie die voor iedereen werkt

Er wordt vaak gedacht dat tijden van recessie, zoals nu met een oorlog aan de rand van Europa en een (momenteel wat meer op de achtergrond) sluimerende gezondheidscrisis, alle ondernemingen evenveel raakt. Dit is echter niet het geval. Waar de ene winkel hard onderuit kan gaan qua aantal verkopen, kan een andere winkel juist enorm bloeien.

Ook de gedachte dat vooral kleine ondernemingen geraakt worden door een recessie is niet waar. Kleine ondernemingen hebben weliswaar minder kapitaal en middelen dan een groot bedrijf, maar ze zijn echter wel veel flexibeler en sneller. We noemden net al dat het snel nemen van beslissingen in tijden van recessie enorm belangrijk is.

Met al deze verschillen tussen ondernemingen, is er dus niet zoiets als een strategie die voor iedereen werkt. Wat voor het ene bedrijf fantastisch is, kan voor een ander bedrijf wel totaal de plank misslaan. Het heeft daarom dus niet zoveel zin om te kijken naar wat anderen doen. Houd juist de focus op je eigen onderneming en kijk waar jouw kansen liggen.

 

Leestip: 5 tips voor een succesvol 2022

 

Kijk verder dan snijden in de kosten

Een van de eerste dingen die opkomt ten tijde van een recessie is het snijden in de kosten en het ontslaan van medewerkers. Dit is echter veelal een voorbode voor een ramp. We zagen het onlangs toen de horecasector weer open mocht: elke onderneming zat te springen om personeel, want iedereen was ontslagen. En nu kunnen al die ondernemingen niemand vinden om de gaten te vullen, want al dat gekwalificeerde personeel is wat anders gaan doen. En dit is precies waarom, uiteraard indien mogelijk, het verstandig is om verder te kijken dan snijden in de kosten.

Een goede manier is om kostenbesparing te realiseren door aanpassingen te doen in productiviteit. Hoe kun je klanten sneller, beter en goedkoper bedienen? Kun je productlijnen vervangen door beter scorende producten? Wellicht goedkopere alternatieven aangezien de koopkracht van klanten minder is gedurende een recessie? Kun je je advertenties optimaliseren voor een breder bereik of een betere cpc?

Misschien zijn er mogelijkheden om te investeren in technologie, materiaal of training waarmee je een voorsprong op de concurrentie kunt realiseren?

Met dergelijke opties is het mogelijk dat je onderneming alsnog mensen zal moeten laten gaan die niet langer nodig zijn, maar de kans is groot dat dit aantal lager is dan zonder deze oplossingen.

 

Goedkoper inkopen

Ondanks dat het lijkt dat alles duurder wordt, zijn er ook veel zaken die juist weer goedkoper worden tijdens een recessie. Met allerlei faillissementen, is het wellicht mogelijk om goedkoop tweedehands materiaal, bedrijfsruimte en zelfs grond of bedrijven over te nemen. Hiermee kun je je bedrijf zeer goed klaarmaken voor de periode na de recessie.

 

Een recessie is nooit leuk. Zeker in de huidige tijd, met allerlei onzekerheden die spelen, zinkt bij veel mensen de moed in de schoenen. We hopen dat dit artikel laat zien dat dit niet nodig is. Zelfs een recessie is een tijd van kansen. Elke recessie wordt ook gevolgd door een periode van grote bloei. Kun je de mindere tijd omzetten tot een succesvolle tijd met goede beslissingen, dan ligt de wereld aan je voeten in de tijd na de recessie!