TikTok is enorm populair en groeide de laatste jaren structureel met 10% of meer per jaar, een trend die naar verwachting de komende jaren gewoon doorzet. Ook in Nederland weten we het social media netwerk massaal te vinden en zijn er elke maand bijna 6 miljoen actieve gebruikers. Dit biedt enorm voor mogelijkheden voor je bedrijf en daarom gaan we vandaag in op hoe je TikTok optimaal inzet om jouw bedrijf te laten groeien.

 

TikTok voor bedrijven?

Veel mensen denken wellicht niet direct aan TikTok voor bedrijven, maar toch is het erg geschikt voor branding en voor gebruik in je marketing. Met name als je de jongere generaties wilt gebruiken, is dit momenteel hét netwerk om je merk te laten zien. Dus als jouw doelgroep tieners bevat, dan is het de hoogste tijd om een bedrijfsaccount aan te maken op dit social media netwerk. Maar het draait natuurlijk niet alleen om tieners en de hoeveelheid gebruikers die ouder zijn, groeit ook lekker door. Er is dus veel winst te behalen als je jouw bedrijf wilt promoten.

 

Zo zet je TikTok optimaal in voor je bedrijf

De meeste mensen kennen TikTok van de korte dansfilmpjes en andere grappige content. Dit is dan ook waar TikTok in uitblinkt: leuke, grappige trends en challenges. Voordat je aan de slag gaat met dansfilmpjes in je bedrijf, nemen we je mee in hou je TikTok optimaal inzet.

Het mooie van TikTok is dat je niet direct zelf veel volgers of likes hoeft te hebben om te scoren. Er wordt gekeken naar wat de trends van het moment zijn met wat er getoond wordt. Als je hier dus goed op in kan spelen, kun je ook organisch veel views realiseren. Om je zichtbaarheid te vergroten, kun je onder andere het volgende doen.

 

Lees ook: 6 tips voor meer succes met Facebook advertenties

 

Hashtags gebruiken

Net als bij veel andere social media netwerken, is het belangrijk om te kijken wat de populaire hashtags van het moment zijn. Veel mensen zoeken filmpjes door op hashtags te zoeken en te klikken. Door hier op in te spelen, trek je snel meer kijkers naar jouw video’s.

 

Gebruik een pro-account

Een pro-account biedt allerlei voordelen voor de gebruiker, met als belangrijkste uitgebreide statistieken. Zo kun je dus als bedrijf precies zien wat er gebeurt met jouw content en waar mogelijkheden tot verbetering liggen. Ook biedt het inzichten in je doelgroep en andere relevante cijfers. Een echte aanrader dus.

 

Volg de trends

We noemden al de populaire hashtags, maar het is altijd heel handig om de trends op TikTok in de gaten te houden. Hoe sneller je inspringt op een trend, hoe groter de kans dat je mee kan liften op de hype en dus dat je content veel kijkers trekt.

 

Leestip: 4 redenen om gebruik te maken van professionele social media vertalingen

 

Gebruik goede muziek

TikTok is heel populair door de muziek en daarom is het slim om hier als bedrijf op in te spelen. Door de juiste muziek achter je video te plaatsen, help je de algoritmes om jouw video meer naar voren te brengen. Hoe bepaal je wat de beste muziek is? Ook dit kun je bekijken in de trending overzichten. Houdt dus in de gaten wat scoort bij andere video’s en maak hier gebruik van om jouw eigen video te boosten.

 

Werk samen met influencers

Net als bij andere social media netwerken, is TikTok heel geschikt voor een samenwerking met influencers. Het voordeel is dat je dan snel een gigantisch bereik hebt en dat veel van hun volgers maar al te graag kopen of doen wat een influencer aanraadt. Dit biedt dus veel mogelijkheden wanneer je de juiste influencer voor jouw doelgroep zoekt. Het nadeel is wel dat dit best wat kosten met zich mee kan brengen, maar deze kun je natuurlijk snel terugverdienen als het goed uitpakt.

 

Adverteren

Sinds 2022 kun je als bedrijf ook adverteren op TikTok. De advertenties worden in de feed van de kijker verweven, waardoor potentiële klanten veelal iets langer op je advertentie blijven hangen. Aangezien bijna de helft van de TikTok gebruikers de app gebruikt om aankopen te doen en nieuwe dingen te ontdekken, biedt het veel mogelijkheden voor betaalde advertenties. Doe hier je voordeel mee en maak een attractieve advertentie!

 

We hopen dat je met deze tips jouw bedrijf ook in het zonnetje kan zetten op TikTok. Bedenk je dat wereldwijd bijna een miljard mensen actief zijn op dit netwerk en je dus zowel nationaal als internationaal goede dingen voor je merk kunt doen op dit netwerk.

Wil je TikTok internationaal inzetten? Dan helpen we je graag met perfecte vertalingen voor jouw marketingcampagnes, of voor ondertiteling. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

We wensen je veel succes!