Groeiende internationale markten zorgen ervoor dat veel bedrijven meer omzet draaien wanneer ze internationaal opereren. Een goede internationale marketing strategie kan je bedrijf enorm helpen als je inzet op de wereld verkennen én veroveren.

Met een goed doordachte internationale marketing strategie kun je meer bezoekers naar je website trekken, meer lead en conversies realiseren en dus je naamsbekendheid en omzet vergroten. En je kunt dit dus wereldwijd inzetten. Of je nu producten verkoopt of diensten aanbiedt, het maakt niet uit. Met de juiste strategie zet je een goede stap voorwaarts in het behalen van succes.

In deze blog gaan we in op welke manieren je een dergelijke strategie opbouwt.

 

Ken je doelgroep

Zowel voor nationaal als internationaal zakendoen is het heel belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Wat je ook aanbiedt, je moet weten waarom jouw producten of diensten van belang zijn voor je doelgroep. Wat is de toegevoegde waarde van jouw producten of diensten voor je doelgroep? Waar bevindt je doelgroep zich en hoe is de groep opgebouwd als het gaat om demografie, leeftijd, geslacht, etc. Uiteraard is de taal ook erg van belang wanneer je internationaal opereert. Al deze zaken zijn van belang om goed uit te zoeken voordat je internationaal aan de slag gaat. Weet je alles van je doelgroep weet kun je ze heel gericht targeten en dus meer succes boeken.

 

Denk lokaal

Veel mensen hechten waarde aan meer lokale producten en diensten. Het is dus belangrijk in je internationale marketing strategie om lokaal te denken; waar bevinden je klanten zich en hoe ziet hun lokale markt eruit? Ondanks dat je wellicht ver weg bent van je klanten, kun je zo je producten en diensten wel een lokale “look en feel” geven. Dit is een goede manier om klanten het te gevoel geven dat je dichter bij je doelgroep staat dan een grote corporatie.

 

Let op je boodschap

Een korte test. Kun jij in één zin uitleggen wat jouw organisatie doet? Kun je het ook in een paar woorden? En kun je dit dan ook in een andere taal?

Bij elk bedrijf is het belangrijk om goed na te denken over je doelen en hoe je deze doelen goed overbrengt op je doelgroep. Denk dus goed na over je doelen. Dit geldt zeker voor internationale ondernemingen, waarbij alle uitingen je boodschap perfect moeten overbrengen voor optimaal succes.

 

Leestip: de 5 vaardigheden die je nodig hebt voor internationaal ondernemen

 

Vertalingen

We zien het regelmatig langskomen dat organisaties geen rekening houden met het omzetten van hun uitingen in een andere taal. Vertalen is meer dan alleen woorden omzetten in een andere taal. Het is de kunst van het perfect overbrengen van de boodschap.

Het is belangrijk om hier direct rekening mee te houden wanneer je een internationale marketing campagne opzet. Bekijk het ook direct vanuit het oogpunt van de vormgeving. Kleurgebruik en symbolen kunnen namelijk grote impact hebben op de boodschap in verschillende delen van de wereld. Denk bijvoorbeeld aan de duim omhoog emoji. Die betekent in Nederland iets heel anders dan in Arabische landen. Handig om dit direct goed op te pakken in je campagne.

Ben je op zoek naar een partner die jouw boodschap perfect vertaalt, in welke gewenste taal dan ook? Neem contact op met Textcase.

 

Automatisering

Wanneer je internationaal aan de slag gaat, is dat vaak een opschaling van je hele proces. Opschaling kan eigenlijk alleen succesvol zijn als je zoveel mogelijk automatiseert.

Er zijn tegenwoordig super veel handige tools om bijvoorbeeld je hele e-mail proces te automatiseren, dat je daar niet tegenop kunt met reguliere arbeid. Dit is zonde van de tijd en resources.

Door automatisering kun je meer tijd inzetten voor zaken die je bedrijf meer onderscheidend maken, zoals door ontwikkelen van producten en klantenservice.

 

Succes met je internationale marketing strategie

We hopen dat deze 5 manieren om een internationale marketing strategie op te zetten je helpen bij jouw internationale succes. Wanneer je rekening houdt met deze punten, bouw je voort op bewezen succesfactoren.

Heb je vragen of wil je hulp bij het vertalen van jouw marketing campagne? Neem dan contact met ons op.