We gaan er vanuit dat de meeste mensen wel weten wat momenteel de meest populaire social media netwerken zijn. Maar weet je ook welke netwerken het beste zijn voor zakelijk gebruik? Wat als je bepaald soort content wilt maken, wat kun je dan het beste gebruiken om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken? Wij zochten het voor je uit en kijken vooruit naar komend jaar met de beste social media netwerken voor zakelijk gebruik in 2023.

In deze blog gaan we in op voor welk soort mensen de social media netwerken populair zijn en welk soort content het beste past bij welk soort netwerk. Verder kijken we naar  welke sectoren het beste profiteren van bepaalde social media kanalen en geven we je nog wat tips zodat jij het beste je business kunt boosten.

De belangrijkste redenen om social media te gebruiken voor je bedrijf zijn:

  • Je online zichtbaarheid vergroten,
  • Je producten en diensten promoten,
  • Nieuwe leads genereren,
  • Je sales boosten.

 

Het meest populaire social media netwerk in Nederland en de rest van de wereld

WhatsApp is momenteel in Nederland het meest gebruikte platform, maar gezien de wat meer beperkte opties voor zakelijk gebruik, laten we die even buiten beschouwing.

Zoals je waarschijnlijk wel hebt verwacht, is Facebook veruit het grootst, met dagelijks maar liefst 6,9 miljoen actieve gebruikers. Wel is de verwachting dat er een daling zal inzetten de komende jaren.

Na Facebook, zijn Instagram met 4 miljoen actieve gebruikers en YouTube met 3,5 miljoen dagelijkse gebruikers de grootste netwerken. Daaronder komen respectievelijk LinkedIn, Pinterest, Twitter en TikTok. Met name de laatste groeit momenteel enorm, maar is wel vooral populair onder jongeren. Toch vinden steeds meer bedrijven hun weg naar TikTok om juist die doelgroep te bereiken.

Als we kijken naar de rest van de wereld, dan bestaat de top uit achtereenvolgens Facebook, YouTube, WhatsApp, Instagram, WeChat (met name Azië), TikTok en diverse andere Aziatische socials. Snapchat, Telegram, Pinterest en Twitter volgen daarna.

 

De meest populaire social media netwerken voor zakelijk gebruik

Wanneer we kijken naar zakelijk gebruik, zien we eigenlijk weinig verschillen. Het grootste verschil is dat YouTube wat naar onderen zakt, omdat het voor veel bedrijven wat lastiger is om passende reclame te maken voor dit platform.

De meest populaire socials voor bedrijven zijn van groot naar klein(er) Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube, Twitter, TikTok en Snapchat.

 

Welk social media netwerk past bij jouw bedrijf?

De inzet van social media kan je business enorm boosten. Niet alleen is het een fantastische manier om je bedrijf te promoten via betaalde reclame campagnes, maar ook gewoon regelmatig updates delen zorgt voor een grote online doelgroep.

Welk social media netwerk het beste bij jouw bedrijf past is afhankelijk van een aantal factoren: je doelgroep, wat voor content je wilt plaatsen, je marketing strategie, in welke sector je werkt en welke emoties je wilt weergeven in je content. We lichten ze even toe.

Doelgroep

Veel mensen zien LinkedIn als het netwerk voor professionals en dit is ook echt waarvoor het ingezet wordt. De leeftijd van de gemiddelde gebruiker is hier 46-55 en bestaat vooral uit zakelijke gebruikers. Voor Facebook ligt de gemiddelde leeftijd tussen de 25 en 34 jaar en de boomers. Bij Instagram zijn vooral de millenials en mensen tussen de 18 en 35 actief. Twitter richt zich meer op mensen tussen de 25 en 49 jaar en op de meer onderwezen en welbedeelde mensen. TikTok daarentegen heeft vooral jonge gebruikers, tussen de 10 en 19 jaar en vooral veel vrouwelijke gebruikers.

Content

Het is in je social media marketing strategie uiteraard heel belangrijk om goed na te denken over wat voor soort content je wilt én kunt plaatsen. Iedereen weet dat YouTube vooral bekend staat om de video’s. Je kunt er je informatieve en grappige bedrijfsvideo’s plaatsen, maar daarnaast liggen er grote kansen door in te zetten op interactie en gesprekken met je publiek.

Facebook is er eigenlijk voor elk soort content, wat het voor veel mensen natuurlijk zo populair maakt. Je kunt er foto’s, informatie en video’s plaatsen. Instagram wordt veelal gebruikt als inspiratiebron en om mooie foto’s van avonturen te laten zien. Daarnaast kun je hier goed werken met vragen en polls. Twitter richt zich vooral op nieuwsitems, discussies en humor. LinkedIn is er voor de wetenschappelijke content en discussies. TikTok en Snapchat zijn de plek voor echte entertainment, humor, challenges en trends met korte filmpjes. Pinterest is een inspiratiebron voor vrijwel alles, op basis van leuke afbeeldingen.

Marketing strategieën

Voor de verschillende social media netwerken zijn er ook verschillende marketing strategieën toepasbaar. De mogelijkheden voor je marketing strategie worden deels bepaald door je budget, maar in het algemeen kun je rekening houden met de volgende mogelijkheden per netwerk.

Facebook is vooral geschikt voor lokale marketing, adverteren en het opbouwen van relaties met je doelgroep en klanten. Instagram is erg goed voor de e-commerce, voor influencers en voor het organisch opbouwen van je netwerk. Twitter is heel geschikt voor je klantenservice en advertenties voor mannen. LinkedIn is goed voor B2B doeleinden, internationale marketing en het organisch uitbouwen van je doelgroep. Pinterest is heel goed voor het promoten van je diensten en producten en het opbouwen van bezoekers naar je website. TikTok is er echt voor influencers en Snapchat voor lokale video advertenties en app marketing.

Social media effectiviteit in verschillende sectoren

Hoewel elk netwerk gebruikt kan worden voor elk soort bedrijfssector, zijn er toch verschillen in welk social media netwerk het beste scoort. We geven je per social een aantal sectoren waarin echt goed gescoord wordt.

Facebook is vooral goed voor sport en fitness, beauty, gezondheid, restaurants, financiële zaken en voor het werven van mensen voor je vacatures.

Instagram blijkt erg goed voor sport, tech, non-profit organisaties, consumentengoederen en het hoger onderwijs.

Twitter is ook heel geschikt voor marketing van het hoger onderwijs, sport, eten en drinken, financiële diensten en gezondheidszorg.

LinkedIn lijkt het vooral goed te doen voor sectoren die actief zijn in gezondheidszorg, IT, bouw, retail, productie en het publieke domein.

Pinterest is super voor sport, gezondheid, beauty, huisinrichting en -design en speelgoed.

TikTok is heel goed voor de entertainment sector, alsook consumentengoederen, interieur, sport, gezondheid en beauty.

Snapchat wordt veel ingezet voor marketing op het gebied van scholen, sportscholen, beautysalons, restaurants en concerten.

 

Emoties en social media

Ook emoties spelen een rol wanneer het om social media marketing gaat. Het is handig om hierop in te spelen, om zo precies de juiste snaar te raken bij je doelgroep en dus het beste resultaat te boeken. Het is niet zo dat dit helemaal vast ligt, maar het geeft je wel een indruk en houvast in je keuzes. Dit zijn de emoties die geassocieerd worden met de diverse socials.

Facebook wordt vooral geassocieerd met emoties als nieuwsgierig, verbonden, bewust en vermaakt. Echter Facebook roept, net als Twitter, ook wat minder leuke emoties op zoals geïsoleerd, eenzaam, schuldig en depressief.

Instagram heeft allerlei emoties die meer neigen naar de positieve vermaak-kant, zoals geïnspireerd, vermaakt, avontuurlijk, creatief, attractief, zelf bewust en flirten.

Zoals genoemd is Twitter meer geassocieerd met wat negatievere emoties, zoals eenzaam, overweldigd, zenuwachtig, geïsoleerd, schuldig en zelfs depressief.

LinkedIn is, zoals je bij de eerder besproken doelgroep wel zal verwachten, meer gelinkt aan emoties als geïnformeerd, slim, geïnspireerd, gemotiveerd en verbonden.

TikTok en Snapchat zijn beide meer te vinden op het vreugdevolle en creatieve spectrum van emoties, zoals grappig, gemotiveerd, creatief, blij, avontuurlijk en spontaan.

 

Marketing op social media in 2023

Er zijn naast bovengenoemde zaken, nog wat interessante feitjes over de social media kanalen, die handig zijn om mee te nemen in jouw social media marketing strategie voor 2023.

E-commerce

Dat een social veel actieve gebruikers heeft, wil niet direct zeggen dat het het beste netwerk is om betaalde advertenties op in te zetten. Ondanks dat Facebook veruit de meeste gebruikers heeft, is de aankoop intentie van Instagram gebruikers veel hoger. Ook zijn Instagram gebruikers veel eerder geneigd om een merk of bedrijf te volgen, wat heel prettig is voor jouw bedrijf. Maar liefst 36% van de Instagram gebruikers volgt merken of bedrijven. Bij Twitter is dit 35% en bij Pinterest 24%. Bij Facebook ligt dit percentage op 19%.

Aankoop invloed

Welk kanaal heeft het meeste invloed op het aankoopgedrag van de gebruikers? Ook hier scoort Instagram met maar liefst 51% veruit het hoogst. Facebook en Pinterest volgen met respectievelijk 23% en 22%. Twitter daarentegen beïnvloed maar 3% van de gebruikers om een aankoop te doen via het netwerk.

Influencers

Heb je echt wat meer budget voor je marketing en wil je een influencer gebruiken om jouw merk of bedrijf te promoten? Dan is wederom Instagram het social media netwerk om dit op te doen. In Amerika zegt 69% van de bedrijven het meeste geld te stoppen in betaalde campagnes op Instagram, met YouTube op de tweede plaats met 11%. Dit zegt genoeg over de potentie.

Facebook en organisch bereik

Facebook is een behoorlijk goed social media netwerk als het gaat om betaalde advertenties. Echter wanneer het om organisch bereik gaat en dus het onbetaald vergroten van je netwerk, dan blijft het echt ver achter bij andere netwerken. Dit is iets om rekening mee te houden, want het opbouwen van een goed netwerk aan volgers kan dus veel tijd en moeite kosten.

 

Conclusie

Met deze lijst van de beste social media netwerken voor zakelijk gebruik in 2023 hopen we je een beetje houvast te hebben gegeven voor jouw marketing campagne. Het is belangrijk om te begrijpen dat social media heel nuttig zijn voor je bedrijf, als je het goed aanpakt en de juiste strategie toepast. Dit maakt het erg belangrijk om vooraf na te denken wie je wilt bereiken en wat je wilt gaan doen om de aandacht van je doelgroep te trekken én vast te houden. Hopelijk helpt bovenstaande informatie je met het nemen van de juiste beslissingen.

Heb je vragen? Stel ze gerust en ons team helpt je graag verder.

 

Wat is jouw favoriete social media netwerk voor zakelijk gebruik?